Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

”Omöjligt utan humor”

Från 2014
Uppdaterad 07.03.2014 11:31.
Programmet är inte längre tillgängligt
Närbild: Närbild - "Omöjligt utan humor" - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Att vara flexibel och ta tonåringarna med humor är några av ingredienserna för att lyckas hjälpa elever som är i behov av specialundervisning.

Hur noggrant man än planerar en lektion så är det sällan planen går att genomföra.

- Ungefär åttio procent av det jag planerar går ändå inte att genomföra berättar speciallärare Paula Päiviö som jobbar i Lovisanejdens högstadium.

Eleverna har glömt böckerna, pappren eller häftet hemma och då är det svårt att förhöra läxan och besvärligare för eleverna då de inte kan fylla i sina böcker. Vi har extra exemplar som de kan låna men i dem får man inte skriva.

Men och andra sidan är det oförutsägbara som Päiviö gillar allra mest med sitt jobb. Varje dag är unik.

Bildtext Paula Päiviö
Bild: Yle/Annika Laaksonen

Äta rätt och tillräckligt med sömn

Antalet elever som är i behov av specialundervisning har inte ökat säger Päiviö. Däremot märker hon att allt fler är trötta och därför har svårigheter med att hänga med.

- Vad jag förstår på prat elever emellan så blir frukosten ofta oäten och man sover inte heller tillräckligt. Det leder i sin tur till att blodsockret är jätte lågt. Eleverna är helt enkelt trötta på morgonen.

Integrerad undervisning

Idéen med den nya tre stegsmodellen är att alla har rätt till stöd. Päiviö anser att integrering i klass är bra.

- Det är ändå åt det hållet som vi är på väg eftersom alla ändå skall integreras i samhället. Det är lika bra att man börjar med det redan i skolan anser Päiviö. Det gagnar alla.

De ämnen där högklasserna allra mest behöver hjälp är matematik och engelska. Det gäller genomgående i alla årskurser. Päiviö hjälper till i klassrummet som extra hjälp för ämnesläraren men det blir ändå en hel del undervisning i ett separat klassrum. Då är det endast ett fåtal som kan få hjälp per gång.

Bildtext Ekvationen gås igenom
Bild: Yle/Annika Laaksonen

- Att ha två ämnen samtidigt är ännu okej. En del jobbar med engelskan på egen hand medan jag går igenom matematik uppgifter på tavlan med de andra.

Det gäller att växla mellan att låta eleverna jobba sinsemellan, ensamma och sedan att ta upp teori på tavlan.

Det viktiga är att ge eleverna gränser och de skall följas berättar Päiviö. Men det allra viktigaste:

- Man måste ha en viss portion humor, helt klart. Har man inte det så klarar man sig inte med de här tonåringarna.

Närbild Yle Fem, måndag 10.3 kl 20.00.

Mer om ämnet på Yle Arenan