Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Helsingfors på fastighetsmässa: Champagne, vin och bjudmiddagar

Från 2014
Uppdaterad 10.03.2014 16:21.
Bildtext Årets mässa inleds med ett stort cocktailparty i hotell Carlton eftersom Mipim-mässan fyller 25 år i år.

Omkring 40 000 euro sätter Helsingfors stad varje år på att synas på fastighetsmässan Mipim i Cannes. Räkningen består av kostnader för konsulter, champagnebjudningar och nätter på fyrstjärniga hotell. Det här framgår i Yle Huvudstadsregionens granskning där vi har granskat stadens kostnader för att synas på mässan under åren 2011, 2012 och 2013. Granskningen visar också att stadens tjänstemän bjuds på luncher och middagar av byggbolag under mässan.

Vad sägs om 25 flaskor vin - 15 flaskor vitt och 10 flaskor rött, 1 kilo nötter och 5 påsar chips? Det här bjöd Helsingfors stad på under Mipim-mässan 2012 under någonting som kallades "Property Breakfast", det vill säga "Fastighetsfrukost". Kostnaden för det hela blev 861 euro.

Mipim-mässan

  • Mipim är en fastighetsmässa som ordnas i mars varje år i Cannes i södra Frankrike. Mässan lockar 20 000 deltagare från 80 länder.
  • Årets mässa inleds på tisdag den 11 mars och pågår till fredag den 14 mars. Mässan fyller 25 år i år.
  • Helsingfors stad deltar i år med 12 personer från stadsplaneringskontoret, fastighetskontoret, näringslivsservicen, Helsinki Marketing Ltd och stadskansliet. I fjol deltog 13 personer från staden medan antalet 2012 var 11 och 2011 16 stycken.
  • Helsingfors delar i år monter på mässan med Esbo, Lahtis, Tammerfors, Åbo, Kotka och Seinäjoki. Byggbolagen SRV, Skanska, Hartela, YIT och organsiationen Invest in Finland deltar också på årets mässa.

Källa: Helsingfors stad och Mipim-mässans webbplats

Under 2012 års mässa ordnade staden tre liknande bjudningar där man bjöd på champagne, vin och snacks åt mässbesökarna. Sammanlagt kostade de här fyra bjudningarna skattebetalarna 4 802 euro. Dessutom hade staden en kaffepaus och bjöd på kaffe med tilltugg för nästan 900 euro. För 2013 har Yle Huvudstadsregionen inte hittat motsvarande räkningar, men dylika bjudningar uppges vara kutym på Mipim-mässan.

Stadens näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva var med på mässan 2012 men kan inte förklara vad räkningen för "fastighetsfrukosten" med 25 flaskor vin handlar om.

- Den här räkningen syftar inte på frukostprogrammet utan på allt program som staden ordnar under veckan.

Men varför står det då "Property Breakfast" på räkningen?

- Men då jag ser på innehållet i räkningen kan det inte vara frukost eftersom vår frukost innehåller annat än det där.

"Vi bjuder inte på champagne"

Räkningen på 25 flaskor vin är dessutom daterad till den 5 mars 2012, vilket är dagen innan mässan inleddes det året. Staden förnekar ändå att man ordnar program innan själva mässan har inletts.

Enligt Rinkineva behövs alkoholbjudningarna eftersom det efter det program som staden ordnar i sin monter på mässan blir mingel och social samvaro.

- Under veckan besöker hundratals personer vår monter. Besökarna utgörs av internationella investerare, samarbetspartners och företagare.

Rinkineva säger också att staden inte bjuder på champagne fastän det står så på räkningen.

- Det är verkligen inte fråga om champagne utan mousserande vin som har beställts av mässarrangören. Vi kan inte bjuda på egna drycker utan arrangören har en monopolställning när det gäller att sälja dryckerna.

Bildtext Näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva säger att hon inte deltar på årets Mipim-mässa. Hon deltog 2012 och 2013.

2012 ordnade staden två programpunkter där man bjöd på 12 flaskor champagne per gång. Champagnen och glasen kostade 885 euro per gång.

Nätter på fyrstjärniga hotell

Inför årets mässa, som inleds i morgon, skriver staden i en rubrik i ett informationsbrev "Välkomna på cocktail till vår monter". Rinkineva understryker ändå att cocktailtillställningarna bara är en del av stadens program på mässan.

- Viktigare är det andra som händer i vår monter det vill säga vilken information vi ger om Helsingfors och om de projekt som pågår och planeras i staden. Efter det är det naturligt med cocktailbjudning där man kan fortsätta diskussionerna och marknadsföra Helsingfors.

Dyrare än champagne- och vinbjudningarna är ändå hotellnätterna i Cannes. I de dokument som Yle Huvudstadsregionen begärt ut framgår att stadens tjänstemän under fjolårets mässa bott på de fyrstjärniga hotellen Cannes Palace Hotel och Hotel Splendid.

Marknadsföringschef Leena Hakala och Elina Kauppi betalade i fjol sammanlagt 3 220 euro för sex nätter på Hotel Splendid, från den 10 till den 16 mars. Mässan pågick i fjol från den 12 till den 15 mars. Leena Hakala kallar ändå boendet för anspråkslöst då Yle Huvudstadsregionen frågar om det. Hon vill ändå inte ställa upp på intervju fastän det är hon som koordinerar allt program som staden ordnar. Hon hänvisar till sin chef, näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva.

I år kommer Barcelonas stad att bjuda mig på mat och München brukar ofta bjuda mig. Men också byggbolag har betalat för min lunch på mässan, säger biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä.

10 000 euro för visuell planering

Staden betalar också till olika konsultbolag för att synas på mässan. 2012 betalade staden till exempel närmare 10 000 euro till Karstium Oy som är ett företag som sysslar med visuell planering.

- Det är ytterst viktigt för oss hur vår monter ser ut och till det hör det visuella. Därför köper vi tjänster av bolag som håller på med det här och de skapar sedan det visuella intryck som vi vill ge, säger Rinkineva.

Hela räkningen när det gäller konsulttjänsterna står staden ändå inte för. Det är nämligen så att Greater Helsinki Promotion Oy (GHP) som ägs av städerna i huvudstadsregionen betalar för konsulterna och sedan betalar staden till GHP. Näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva är samtidigt styrelseordförande för Greater Helsinki Promotion Oy.

I fjol blev den sammanlagda summan för konsulttjänster för att synas på mässan 31 083,90 euro för Helsingfors stads del. 2012 låg summan på omkring 25 000 euro, men dit räknar staden också de tidigare nämnda champagne- och vinbjudningarna. Staden ser dem alltså som konsulttjänster.

Till utgifterna hör också inträdesavgiften. I fjol betalade Helsingfors 490 euro för varje deltagare (13 stycken). 2012 var inträdesavgiften för varje deltagare från Helsingfors 600 euro. Därutöver tillkommer hyreskostnader för att ha en monter på mässan. Enligt Mipim:s webbplats varierar den mellan 769 euro per kvadratmeter till 1 018 euro per kvadratmeter. Hyreskostnaderna för montern delar Helsingfors ändå på mellan de aktörer som finns i samma monter (se faktaruta).

Tjänstemännen bjuds på gratis lunch och middag

Granskningen visar också att de tjänstemän som deltar på mässan varje år blir bjudna på lunch och middag flera gånger under mässan. Exempelvis bjöds biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä 2011 på 2 gratis luncher och 1 gratis middag och 2012 bjöds han på 4 måltider (oklart vilka). De dokument som Yle Huvudstadsregionen har tagit del av visar ändå inte vem som betalar för de här luncherna och middagarna. Måltiderna nämns i reseräkningarna eftersom de kan påverka utbetalningen av dagpenning.

Hannu Penttilä
Bildtext Hannu Penttilä brukar ta semester under MIPIM-mässans sista dag.

- I år kommer Barcelonas stad att bjuda mig på mat och München brukar ofta bjuda mig. Men också byggbolag har betalat för min lunch på mässan, säger Hannu Penttilä.

Men har du funderat på att någon först bjuder dig och sedan kanske förväntar sig någonting tillbaka?

- Enligt vår policy är en måttlig lunch möjlig och att i samband med det föra diskussioner. Det är normal praxis.

Men ser du det som problematiskt att stadens tjänstemän och byggbolag har tätt samarbete?

- Det är till allas fördel att Finland får investeringar och vi ska inte undvika samarbetet.

Kan du då säga vem som bjuder dig på mat?

- Vi har inget behov av att informera om det.

Också näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva som deltog på mässan 2012 och 2013 har flera gånger bjudits på mat där. Hon går ändå med på att säga vem som stått för kostnaderna. Mässarrangören, ett bolag vid Lahtis stad samt byggbolaget YIT är de som har stått för notan, uppger Rinkineva.

Penttiläs reseräkningar visar också att han både 2011 och 2013 tagit semester den sista dagen då mässan fortfarande pågår.

- Det är möjligt att göra så. Det är inte vettigt att jag lägger den sista dagen som arbetsdag. Jag är där på jobb tre dagar och sedan tar jag semester.

Din resor till Cannes har ändå varit tjänsteresor.

- De tre dagar som jag är på mässan är de viktigaste och jag hinner då sköta det som jag har planerat.

Penttilä säger att han tänker göra samma sak under årets mässa.

Läs också:

Christoffer Gröhn: Inte skvaller att granska skattepengar