Näthandeln går het
Finländarna har i allt högre grad börjat upptäcka näthandeln och hör nu till det europeiska toppskiktet som nätkunder.
På tre år har värdet på nähandeln ökat med 18 procent. Men trots det står näthandeln för endast åtta procent av den totala handeln i Finland.
I fjol köptes tjänster, varor och digitala innehåll för 10,5 miljarder euro på nätet, visar siffror som TNS Gallup, Finsk Handel och Asiakkuusmarkkinointiliitto tagit fram.
Plus för verktyg, minus för cd-skivor
Näthandel av alkohol och mediciner ökade mest, men finländarna föredrar fortfarande att köpa dem på traditionellt vis. Också järnhandeln ökade kraftigt, med hela 90 procent, vilket främst beror på att inhemska produkter har kommit ut på marknaden.
- Populärast är ändå kläder, skor och resor, säger Juhani Pekkala på Finsk Handel.
Vidare kan nämnas att finländare har hittat tv-tjänster on-demand; liksom också dator- och konsolspel.
Däremot har köp av tidningar via nätet minskat under de tre senaste åren. Innehåll som kan laddas ned gratis på nätet drar också ned på försäljningen av musik, film och mjukvara.
Internationell konkurrens
Större utbud lockar många finländare ut på nätet och några knapptryck kan ersätta inhemska butiksvaror med utländska nätuppköp. .
- Om du köper från stora europeiska länder som Tyskland, Frankrike och Storbritannien är prisen ofta låga jämfört med den inhemska marknaden.
Pekkala poängterar därför vikten av att hålla handeln här hemma konkurrenskraftig.
- Det är viktigt att det inte finns kostnader för finländska nätbutiker som gör att vi inte har samma villkor som näthandeln i resten av Europa.