Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Tvingas fritidspiloterna landa för gott?

Från 2014
Uppdaterad 28.03.2014 08:57.
Flyg på malms flygstation
Bildtext Den här synen är snart ett minne blott.
Bild: Yle/Laura Klingberg

Sedan mitten av 1980-talet har framtiden för flygfältet i Malm i Helsingfors diskuterats, men inga slutliga beslut har tagits. I samband med tisdagens budgetförhandlingar beslöt man att stänga fältet och bygga bostäder i stället. Beslutet slår hårt mot Gun Gustavsson, som sedan 1981 jobbat på företaget BF-Lento vid flygfältet.

Solen skiner på Malms flygfält, men stämningen inomhus på flygplatsen är ganska dyster. Företaget BF- Lento har funnits i Malm sedan 1969 och utbildar fritidspiloter, hyr ut flygplan och ordnar flygfotografering.

Det finns flera flygskolor som utbildar fritidspiloter i Malm, och även också Gränsbevakningen opererar därifrån. Gun Gustavsson berättar att nedläggningen av flygfältet har väckt starka känslor bland dem som jobbar på flygfältet.

– Två år känns som en väldigt kort tid att avveckla verksamheten. En del tror inte över huvudtaget på det här beslutet och så finns det några som nästan gett upp allt hopp, säger Gustavsson.

I medierna har det ifrågasatts vem det egentligen är som flyger och hur stor grupp som sist och slutligen berörs av nedläggningen. Gustavsson berättar att det inte endast är en begränsad grupps hobby, det finns flera hundra, kanske till och med ett par tusen aktiva fritidspiloter i huvudstadsregionen. Fritidspiloterna sköter också om många viktiga uppdrag.

– Till exempel vid skogsbränder är det de mindre flygklubbarna vars medlemmar sköter om övervakningsuppdragen, säger Gustavsson.

kari grandis plan i malms flyghangar
Bildtext Minns du Kari Grandi? Det här planet flög han med.
Bild: Yle/Laura Klingberg

Lätt att komma till Malms flygfält med bil, tåg eller buss

Flygfältet ligger på ett ytterst lämpligt ställe med tanke på de goda trafikförbindelserna, och då bostadsbristen i Helsingfors blir allt mer akut skulle staden gärna låta nya bostäder byggas på området.

Heta Välimäki (SDP) är medlem i Helsingfors stadsplaneringsnämnd. Hon menar att det finns en stark vilja bland politikerna att bygga bostäder på flygfältet, även om det inte löser hela bostadsproblemet i Helsingfors.

– Det behövs nya bostäder och eftersom Malm ligger nära Helsingfors centrum och har ganska bra kollektivtrafikförbindelser är det ett bra ställe att bygga på, säger Välimäki.

Då bostadsbristen i Helsingfors blir allt större har bara några enstaka politiker öppet försvarat flygfältet.
Finlands flygförbunds ordförande Timo Latikka berättar att en storstad som Helsingfors nog behöver en flygplats som Malm eftersom alla flyg inte kan trafikera från Helsingfors-Vanda.
Som exempel nämner han Stockholm, där Brommas flygplats uppfyller en viktig uppgift.

– I många storstäder har man en mindre flygplats i närheten och de behövs för att städernas flygtrafik ska fungera ordentligt, säger Latikka.

Det handlar inte bara om flera möjligheter att landa i och lyfta från Helsingfors. Det handlar också om arbetsplatser. Det finns ett antal företag på Malms flygfält och Gun Gustavsson berättar att deras verksamhet är sådant att arbetsplatserna försvinner om Malm läggs ner.

– För att vi ska få tillräckligt många kunder måste vi finnas i huvudstadsregionen, förklarar Gustavsson.

Då Malms flygfält stängs måste verksamheten ordnas någon annanstans. Heta Välimäki är övertygad om att det nog kommer att hittas ett ställe där företagarna kan fortsätta sin verksamhet.

– Var och hur långt borta kan jag inte svara på men det går nog att ordna, säger Välimäki.

I Sibbo har kommunstyrelseordförande Ari Oksanen (Saml) slängt fram en tanke om att flygfältet kunde flytta till Sibbo. För BF-Lento skulle Sibbo inte vara ett omöjligt alternativ, det skulle vara tillräckligt nära huvudstaden.

– Vi hoppas att företaget kan fira sin 50 årsdag år 2019, säger Gustavsson och skrattar.

Laura Klingberg