Hoppa till huvudinnehåll

Hälsa

Löpskolning för ett bättre löpsteg

Från 2014
Uppdaterad 02.05.2015 10:41.
Motionslopp
Bildtext Motionärer har också de stor nytta av löpskolning.

Barn springer obehindrat omkring i lekar och spel på spänstiga ben. Så blir barnen vuxna och plötsligt är det där med att springa inte alls så självklart, timmarna som spenderas sittande tar övertaget, och det spänstiga löpsteget försvinner.

Men avsaknad av ett effektivt och drivande löpsteg går det att göra något åt. Först gäller det att bestämma sig för att röra på sig. På med löpskorna och ut på en runda. Några gånger i veckan lägger man till några övningar som stärker ”löparmusklerna”.

Mitt triathlons Jontti Granbacka och ett gäng hugade motionärer fick under vårvintern några utmärkta tips på rörelser som alla joggare och löpare kan ha nytta av. Elitlöparna, träningskompisarna och mångfaldiga landslagsrepresentanterna Karin Storbacka och Camilla Richardsson gav exempel på rörelser som också de lägger in i sin träning flera gånger i veckan, ofta i samband med uppvärmningen.

Här ska också ni få ta dem:

Så nu är det bara att ge sig iväg ut, varför inte samla ihop ett gäng och göra övningarna tillsammans, det kan kännas lättare så de första gångerna!

Mer om ämnet på Yle Arenan