Hoppa till huvudinnehåll

Hälsa

Övningar för en starkare bål

Uppdaterad 22.10.2014 15:47.
En ung man lyfter tyngder på gymmet.
Bildtext Många positiva effekter av styrketräning

Det finns många orsaker till att träna styrketräning. Regelbunden och kontinuerligt utvecklande styrketräning leder till att man behärskar kroppen mer optimalt.

Fysiologiska positiva effekter av styrketräning är bland andra ökad ämnesomsättning, starkare skelett, förbättrad kroppshållning, minskade besvär i kroppens leder mm. Rent allmänt leder styrketräningen till att man känner sig piggare i vardagen, mer energisk och i bästa fall upplever mindre stress.

För att få bästa möjliga effekt av den tid man lägger ner på träning är det viktigt att man gör sitt bästa och att övningarna utförs med god teknik och bra hållning. Känns övningarna för lätta ökar man tiden på övningen/antal repetitioner eller svårighetsgraden. Klarar man inte att utföra en övning med god teknik och bra hållning minskar man däremot på tiden/antal repetitioner eller gör en lättare variant av övningen.Övningar som kräver att man även jobbar med sin balans stärker de inre små musklerna på ett effektivt sätt.

Det finns mängder av övningar som stärker bålmuskulaturen, här får ni exempel på några enklare varianter till vilka det endast behövs ett golv och er egen kropp.

Mitt triathlon: Övningar för bättre bålstyrka
Mitt triathlon: Övningar för bättre bålstyrka - Spela upp på Arenan

10 övningar x 45 sekunder med en vila på 30 sekunder var upplägget här. Lycka till med den egna styrketräningen!