Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Finnair satsar på nybygge vid Helsingfors-Vanda

Från 2014
Finnairs flygplan.
Bildtext Finnair har planer på en ny fraktterminal kan Yle Huvudstadsregionen nu berätta.

Flygbranschen är i kris, men det stävjar inte investeringsivern – åtminstone inte inom Finnair. Elva nya flygplan och en splitterny fraktterminal står på inköpslistan.

Finnair har redan tidigare beställt elva nya Airbus A350-flygplan och i med det ökar inte bara antalet passagerare, utan även fraktmängderna förväntas stiga med upp till 50 procent. Därför ska även en ny fraktterminal byggas. Finnairs dotterbolag Finnair Cargo har hand om fraktverksamheten och vd Juha Järvinen förklarar att situationen just nu är ohållbar.

- Finnair har inte tidigare haft sådan tillväxt som vi planerar nu. Tillväxten hittills har vi kunnat hantera med vissa åtgärder för att öka kapaciteten i den nuvarande fraktterminalen, men nu börjar gränserna komma emot. Vi kan inte växa mera i den nuvarande terminalen, säger Järvinen till Yle Huvudstadsregionen.

Det här är orsaken till att Finnair Cargo började planera för en ny fraktterminal i början av året. Planerna är inte spikade än, men Järvinen menar att terminalen behövs senast sommaren 2017, då de fem första Airbus A350-planen är levererade och fraktkapaciteten ökat avsevärt.

Stor investering

Den nya terminalen ska vara 28 000 kvadratmeter stor, nästan dubbelt större än den nuvarande. Ett dylikt projekt kostar mellan 50 och 55 miljoner euro, vilket är en investering som Järvinen räknar med att ska vara lönsam i det långa loppet.

- Den största fördelen med den nya terminalen är att vi kan bli mer effektiva och att vi kan automatisera. Vi kan också få högre intäkter för frakten i snitt då vi får betydligt större utrymmen för temperaturkontrollerad frakt.

Den största tillväxtmöjligheten inom flygfrakt är just temperaturkontrollerad frakt, det vill säga kyl- och frysvaror. Hit hör framför allt läkemedel och norsk fisk – Finnair Cargo transporterar upp till 500 000 kg norsk lax till Asien varje vecka.

Tuffa framtidsmål

Investeringarna just nu hör inte till vanligheterna inom Finnair, men så har bolaget också satt upp ett högt mål inför framtiden.

- Vår målsättning är att vi ska vara ett av den fem bästa flygbolagen på sträckan mellan Europa och nordöstra Asien. Det är ett tufft mål, men tillväxten finns där och jag tror starkt på att Finnair har valt rätt strategi.

Järvinen påpekar också att långdistansflygen inte är lönsamma om de inte samtidigt har med sig tillräckligt med frakt, och för att frakten ska bli lönsam måste fraktterminalen vara effektiv och passa ihop med de behov som finns.

Den nya fraktterminalen är ännu i startgroparna vad gäller planeringen, men senare i år ska Finnairs styrelse, om allt går enligt Järvinens önskemål, fatta det slutgiltiga beslutet om byggstart.