Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Asfaltgator blir grusgator i Jakobstad

Uppdaterad 06.05.2014 06:05.
Oskar Skog på Klockarevägen i Jakobstad

Dåligt grundade asfaltgator blir grusgator på nytt i Jakobstad. Det här kan vara ett bättre alternativ för både de som bor längs gatan och för staden. Oskar Skog bor längs Klockarevägen, som verkar vara omöjlig att få bra.

Det första fallet i Jakobstad där en asfaltgata igen omvandlas till en grusgata gäller Klockarevägen och Herdevägen mellan Ejdevägen och Kaplansvägen på Kyrkostrand. Vägen är ogrundad och full av tjälskott och vägbrunnarna har lyfts upp över den övriga gatunivån.

Programmet är inte längre tillgängligt
Gator i Jakobstad blir grus istället för asfalt
Gator i Jakobstad blir grus istället för asfalt - Spela upp på Arenan

Tekniska nämnden i Jakobstad behandlar ärendet på tisdag kväll och förslaget är att gatuavsnittet underhålls som en grusväg tills gatan i en mer eller mindre avlägsen framtid kan saneras på så sätt att en asfaltyta verkligen håller.

Hellre en välskött grusväg än en dåligt skött asfaltväg

Det verkar finnas en förståelse för att en grusväg är bättre än det nuvarande alternativet bland dem som bor längs gatan. På ett villkor dock, grusvägen måste skötas så att den inte dammar.

- Jag tycker att vägen kunde vara bättre men det beror på grunden, det ser likadant ut varje år efter en tid trots att små förbättringar görs, säger Oskar Skog som bor längs Klockarevägen.
Det verkar lite omöjligt att få det här att bli bra fast det är asfalt, säger Oskar Skog.

Blir det fler omställningar från asfalt-till grusvägar i Jakobstad?

Några specifika planer på att göra om gatunätet i någon större utsträckning från asfalt- till grusvägar finns inte i Jakobstad.

- Det här handlar om hur vi på bästa sätt kan underhålla speciella objekt, säger t.f. tekniske direktören i Jakobstad, Anders Blomqvist. Kan vi hålla en bättre standard på dem i form av grusvägar än i form av dåliga asfaltvägar som bara blir fulla med hål så är det kanske ett bättre alternativ både för staden och de som använder de här vägarna, tillägger Anders Blomqvist.