Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Drönare är framtidens melodi

Från 2014
Uppdaterad 12.09.2014 16:23.
en liten quadkopter
Bildtext Den här quadkoptern mäter endast 10 centimeter från vinge till vinge
Bild: Yle/Julie Ebbe

Drönare, eller obemannade luftfarkoster, blir allt vanligare. I framtiden kan de leverera vår pizza till dörren, men innan det behövs tydliga bestämmelser för hur de får användas för att garantera säkerheten.

Vd för Suomen Ilmailukauppa Harri Oksanen
Bildtext Harri Oksanen, VD för Suomen Ilmailukauppa
Bild: Yle/Julie Ebbe
Programmet är inte längre tillgängligt

En liten quadkopter surrar runt i lokalen. Det är en slags drönare, eller en obemannad luftfarkost. Just den här väger 30 gram och bärs upp av fyra små motorer. Surret kommer inte från motorerna, utan från rotorbladen, berättar Harri Oksanen som är vd för Suomen Ilmailukauppa i Vanda. Den här quadkoptern kostar runt 100 euro, berättar Oksanen. Den största de har kostar över 2000 euro. Där kan man redan snacka om ett professionellt redskap, till skillnad från den lilla quadkoptern Oksanen visar upp.

- Det här är en leksak, inte kan man påstå något annat, skrattar han.

Leksak eller inte, drönarna är på frammarsch. I april lade Europeiska kommissionen fram ett förslag för att arbeta fram strikta nya standarder för användandet av kommersiella drönare, för att garantera säkerhet, dataskydd och skydd för privatliv, bland annat. Europeiska kommissionen jämför utvecklingen av drönare med internets utveckling på 90-talet – fram till 2050 kan tillverkningen av drönare skapa upp till 150 000 nya jobb i Europa, enligt en del uppskattningar inom industrin.

Allt populärare

Än så länge är det civila användandet inte så utbrett, men det ökar ständigt. På Suomen Ilmailukauppa har man märkt av en tydlig ökning i försäljningen de senaste åren. Exakt hur många drönare som säljs i Finland är svårt att uppskatta, säger Oksanen, eftersom många beställs från utlandet, men intresset har definitivt vaknat.

- Det är i synnerhet de som sysslar med foto och film som är intresserade, berättar han. Ofta handlar det om viljan att få upp en kamera i luften för att fånga nya vyer och vinklar.

Ett exempel på det har spridit sig brett över sociala medier de senaste dagarna. Videon My Helsinki av Lare Lekman visar centrala Helsingfors från ovan, filmad med hjälp av en quadkopter – en modell något större än den Oksanen visar fram. Oksanen har också sett filmen, och är imponerad av resultatet – men..

- Jag skulle inte ha vågat filma på ett sådant ställe, konstaterar Oksanen.

Alltså i centrum av Helsingfors. Centrala ställen där det rör sig mycket människor räknar Oksanen till sådana ställen där man absolut inte ska flyga med sin drönare. Riskerna är helt enkelt för stora. Det är en teknisk apparat, konstaterar han, och vad som helst kan hända när som helst. Det är alltid den som styr som har ansvar för att inte utsätta andra människor för fara.

Se klippet My Helsinki.

Bestämmelser är under arbete

Än så länge saknas bestämmelser gällande användning av drönare i Finland. De är ändå på kommande inom ett par månader, uppger Trafis specialexpert på luftfart Taro Kuusiholma. Under tiden bör man följa de villkor som Trafi ger vid förfrågan: flyg inte högre än 150 meter, håll farkosten närmare än 500 meter från dig själv och se till att hela tiden ha den på synligt avstånd enligt väder och vind. Att flyga med drönare är inte tillåtet i tätt bebodda områden.

Bestämmelserna behövs i takt med att drönarna blir allt flera och användandet mera utbrett. Idag används de i Finland främst för att filma och fotografera, men det finns visioner om att de i framtiden ska kunna leverera pizza, post eller varor från näthandeln rakt till dörren. Om Helsingfors himmel i framtiden är full av drönare som transporterar saker hit och dit återstår att se, men Kuusiholma ser det inte som en omöjlighet.

- Människor blir kanske lite väl ivriga över nyheter om att böcker i framtiden flygs hem till dörren från nätbutiken. Det ligger väldigt långt in i framtiden. Utvecklingen går på flygsäkerhetens och allmänhetens säkerhets villkor, först måste standarder och bestämmelser arbetas fram. Förr eller senare tror jag ändå att pizzan kommer till dörren med drönaren, det är riktningen som utvecklingen går i.

Läs också: My Helsinki-filmaren litar på drönare