Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

KSF Media skär ner - var femte kan få gå

Från 2014
Uppdaterad 20.05.2014 07:17.
Tidningar

KSF Media inleder samarbetsförhandlingar. Hela 50 jobb är hotade. Det är en femtedel av personalen.

Samarbetsförhandlingarna gäller hela personalen, frånsett de redaktionellt anställda vid Loviisan Sanomat. Orsaken till besparingarna är bolagets dåliga resultat – antalet prenumeranter har minskat samtidigt som försäljningen av annonser har sjunkit.

– Det här är en räddningsoperation, säger KSF Medias vd och ansvariga utgivare Barbro Teir. Under början av året har försäljningens ras eskalerat och det krävs sparåtgärder i den här storleksklassen.

Enligt henne måste koncernen reagera på det faktum att både privata kunder och företag har ändrat sitt mediebeteende. Kunderna har blivit vana med att få material gratis på nätet, samtidigt som företag når sina kunder på andra sätt än genom tidningar.

"Centraliserad innehållsproduktion"

Enligt Teir kommer nedskärningarna inte att påverka kvaliteten på journalistiken. Genom att centralisera KSF Medias innehållsproduktion i stället för att göra dubbelarbete vid de olika tidningarna, kommer KSF Media att kunna erbjuda minst lika bra journalistik som hittills, men på ett annat sätt, säger hon.

En centraliserad innehållsproduktion betyder ändå inte att lokalredaktionerna läggs ner.

– Det finns inga sådana planer, vi tror att lokal närvaro är väldigt viktigt för KSF Media, säger Teir.

Papperstidningen kommer enligt Teir också att finnas kvar, men den kan se lite annorlunda ut så småningom. Hon säger också att det digitala är framtiden, till exempel levande bild i stil med Studio HBL. Inom digitala tjänster kan det enligt Teir hända att KSF Media går över språkgränsen.

Mer planerat

Det är inte första gången KSF Media skär ner. Sylvia Bjon, huvudförtroendeman vid bolaget, säger att nedskärningarna den här gången verkar ske med mer eftertanke.

– Jag har fått det intrycket att det nu kommer att göras ett ganska grundligt jobb, innan det bestäms hur mycket personal vi ska ha.

Bjon hoppas på att nedskärningarna ska väcka debatt också utanför KSF Media.

– De tidigare nedskärningarna har mest engagerat personalen i huset, den här gången hoppas jag att också andra ska bli engagerade. Det handlar om större frågor, vad vi ska göra i framtiden, vilka produkter vi erbjuder och vad läsarna vill ha.

HBL experimenterar med sponsrat innehåll

I lördagens tidning publicerade Hufvudstadsbladet en artikel om en båtresa genom Europa som en journalist och en fotograf från tidningen ska genomföra under sommaren.

Det rör sig om en multimedial satsning som tar avstamp i den resa som Göran Schildt gjorde med båten Daphne år 1948. HBL kallar det för en av sina största reportagesatsningar någonsin.

I artikeln kommer varumärken tydligt fram, och enligt chefredaktör Jens Berg rör det sig om en ny finansieringsmodell där både sponsorer och fonder deltar.

På grund av sjunkande upplagor och lägre annonsintäkter sneglar allt fler medier mot sponsrat innehåll. Nyhetsbyrån Associated Press, AP, planerar att börja med sponsrade artiklar i år. Också svenska Aftonbladet experimenterar med vad som på engelska kallas för native advertising, det vill säga reklam på nätet som påminner om redaktionellt innehåll.

Läs också:
"I värsta fall måste var femte gå"
Svårt skära ner på Östra Nyland
"Sponsring en farlig väg"