Utan frivilliga skulle kampanjarbetet vara svårt
Man ser dem på planscher runt om i städer och längs vägarna på landsbygden, alla rätt allvarliga eller med ett försiktigt och förtroendeingivande leende. Man kan också råka på dem vid olika tillställningar, där de ofta står omringade av människor och svarar på allehanda frågor. EU-kandidaterna är nu inne på slutspurten och bakom deras kampanjer finns oftast en grupp med aktiva frivilliga kampanjarbetare som satsar mycket av sin tid och energi på att hjälpa kandidaten.
Nina Ingves är trebarnsmamma och företagsrådgivare och beskriver sig själv som samhällsintresserad och -engagerad. Hennes engagemang har varit större än vanligt under den senaste tiden eftersom hon på frivillig basis arbetar som kampanjchef åt en av EU-kandidaterna.
- Jag känner den här kandidaten och när jag hörde att han skulle kandidera erbjöd jag honom min hjälp eftersom jag har erfarenhet av marknadsföring. När jag sedan blev tillfrågad om jag ville vara kampanjchef, tackade jag ja och på den vägen är det, säger Ingves som inte har varit politiskt aktiv tidigare.
Tungt, men en värdefull erfarenhet
Kampanjen har varit en utmaning och en ny erfarenhet som har krävt mycket tid och energi men har samtidigt varit en upplevelse och en erfarenhet som Nina absolut inte vill vara utan.
- Jag är dessutom så lyckligt lottad att jag har en förstående man som har insett hur viktigt det här engagemanget är för mig och han har tagit hand om familjen alla helger och kvällar jag har ägnat åt kampanjarbetet, säger Nina Ingves.
För Nina Ingves del har kampanjarbetet inneburit allt från att dela ut broschyrer och sätta upp affischer till att åka till Bryssel för att träffa EU-parlamentariker. Däremellan ryms saker som att fundera på hur en annons ska se ut, finnas med vid debatter, ge feedback åt kandidaten, fungera som bollplank, fundera ut olika evenemang och jippon där folk kan träffa kandidaten och så vidare.
Vill sprida kunskapen vidare
- När allt väl är över på söndagkväll kommer det dels att vara en lättnad eftersom det har varit väldigt intensivt, men samtidigt kommer avsaknaden av valarbete att lämna ett tomrum och det kommer att kännas lite sorgligt, tror Ingves som säger sig ha fått en mycket större insikt om EU i och med tiden som kampanjchef.
Nina Ingves sitter nu på kunskap och information som hon gärna vill sprida vidare och dela med sig av. Hon har faktist redan hunnit med ett besök till barnens skola där hon berättade om EU.
- Det hör till min medborgerliga plikt, säger Ingves och konstaterar att det helt klart har varit värt besväret att arbeta gratis med kampanjen.