Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

"Vägkapitalets värde sjunker hela tiden"

Uppdaterad 12.12.2014 16:38.
Programmet är inte längre tillgängligt

Vägarna i dag är i allt sämre skick. Att belägga vägar kostar allt mer, och de pengar som finns räcker inte till att reparera alla vägar som skulle behöva det i dagsläget.

- Det är ganska svårt att svara de människor som frågar varför är situationen som den är. Men man måste bara säga att vi gör vad vi kan och mera kan vi inte göra. Det säger Tero Ahokas som är beläggningsingenjör på Egentliga Finlands närings-, trafik och miljöcentral.

- Staten har brist på pengar, det är den största orsaken att det inte finns tillräckligt pengar att göra allt det som behövs.

13,5 miljoner euro finns i år för att belägga vägar i Egentliga Finland. Men det räcker bara till hälften av de vägar som borde beläggas. Därför måste man prioritera vissa vägar framom andra.

- Huvudvägarna och vägarna, där det är mycket trafik så håller vi i bra skick, men de andra, mindre vägarna, de blir nästan helt utan underhåll.

- Nog är jag ganska orolig för framtiden. Det här kapitalet som vi har byggt upp här i landet, dess värde kommer att sjunka ganska snabbt nu. Situationen blir sämre hela tiden.

Tero Ahokas ansvarar för beläggningsarbeten vid Egentliga Finlands NTM-central.

Oljepriset påverkar råvarukostnaderna

Det kostar mellan 6 och 7 euro i dagsläget att belägga en kvadratmeter väg. Beläggningsarbetet framskrider en meter i minuten eller tre kilometer per dag.

För ungefär fem-tio år sedan hade man relativt gott om pengar, berättar Ahokas. Men under de senaste åren har summan sjunkit betydligt. Dessutom blir arbetet och råvaran bitumen, som görs av råolja, hela tiden dyrare. Det betyder att summan som finns till hands räcker till mindre och mindre vägyta.

Ahokas ser för tillfället ingen ljusning i situationen utan förutspår att läget kommer att fortsätta så här under de kommande åren. Visst försöker man hitta sätt att spara, men det räcker helt enkelt inte. Inom några år kommer det att behövas mer drastiska åtgärder ifall det inte finns mer pengar för vägunderhållet.

- Som det ser ut nu måste vi sannolikt ställa frågan, har staten råd att hålla alla sina vägar, eller måste man stänga några av de där mindre vägarna?

Mer om ämnet på Yle Arenan