Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Godishyllorna står kvar vid kassorna i Finland

Från 2014
Uppdaterad 03.06.2014 15:25.
Janine Smeds, ekonomirådgivare på Marthaförbundet.
Bildtext Janine Smeds, ekonomirådgivare på Marthaförbundet.

När kunderna krävde godisfria kassor i Storbritannien beslöt en del av butikerna att de skulle ersätta godiset med mer hälsosamma alternativ. I januari införde livsmedelskedjan Lidl godisfria kassor och nu har livsmedelskedjan Tesco meddelat att de kommer att göra samma sak.

Livsmedelskedjorna får själv bestämma var produkterna placeras och det att godishyllorna ligger vid kassan är ett strategiskt val. Men efter stor påtryckning från kunderna har både Tesco och Lidl i Storbritannien frågat sina kunder om godishyllorna och majoriteten ville flytta på hyllorna.

Lidl Finland, Kesko och S-gruppen avvaktar

Men i Finland stannar godishyllorna på sin nuvarande plats. Till exempel har Lidl i Finland i det här skedet inga planer på att införa godisfria kassor i de finländska butikerna.

Men det är en möjlighet också här om kunderna kräver till exempel frukt och nötter i stället för godis vid kassorna.

- Det är möjligt. Om majoriteten av folket önskar det i stället för godis, så är det självklart att vi svarar på kundens önskemål, säger Virpi Kaikkonen, försäljningschef för Lidl i Finland.

Men enligt Kaikkonen har det finländska folket hittills inte sagt så mycket i frågan. Och därför avvaktar de och ser hur mycket respons de får från kunderna.

Det samma säger representanterna från Kesko och S-gruppen. Vid Kesko säger produktgruppchef Harri Hovi att de inte har några planer på att flytta godishyllorna, men att de följer med utvecklingen i Storbritannien.

S-gruppen har inget godis riktat till barn

Antti Oksa, gruppchef för S-gruppens dagligvaruhandel säger att godisfria kassor är en möjlighet om majoriteten av kunderna kräver det. Han berättar också att de redan nu har ett antal butiker som inte har godishyllor vid kassorna. Dessutom har de redan för flera år sedan flyttat godisförpackningarna som riktar sig till barn – det här för att underlätta butiksresan för småbarnsföräldrar.

Men chokladplattor och annat som är mera riktat till vuxna finns kvar vid S-gruppens kassor. Och det är inte heller så bra, poängterar Janine Smeds, ekonomirådgivare på Marthaförbundet.

- Just sådant här lockar ju till onödiga inköp och det gäller inte bara barn som tigger utan det gäller också de vuxna kunderna som köper godis på impuls som varken behövs med tanke på plånboken eller med tanke på midjan.

Så varför har vi hittills inte krävt att butikerna tar bort godiset från kassorna?

- Det är likadant med allting här. Vi kunder och konsumenter här är ganska snälla och medgörliga och låter affärerna styra och ställa vårt liv ganska mycket. Så man borde nog få till stånd någon slags kampanj eller motstånd mot det här så att man skulle få till stånd något. För att nog är det ju ändå så att kunden bestämmer i sista hand, men han/hon måste göra sin röst hörd, säger Smeds.

"Hellre toalettpapper vid kassorna"

Hon skulle gärna se till exempel toalettpapper vid kassorna i stället för godis, för det är något som man ofta annars glömmer att köpa.

- Ju nödvändigare saker, desto bättre skulle det vara. Till exempel toalettpapper och sådant som man inte impulsköper. Det skulle åtminstone inte vara att lura kunderna att köpa mera.

Sockerfria kassor blev delvis sockerfria kassor i Norge

I Norge införde butikskedjan Rimi så kallade sockerfria kassor 2008. Men bara fyra år senare visade en uppföljning att det fanns flera sockerhaltiga produkter vid kassorna. Som orsak uppgav Rimi att kunderna ville ha tillbaka produkter som till exempel halspastiller.

Men i samma veva hade också andra produkter som till exempel chokladplattor dykt upp i närheten av kassorna. Så det återstår att se hur länge Lidl och Tesco håller sina kassor godisfria.

Omröstningen är inte längre tillgänglig.