Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

"Slavarbetskraft ombord"

Från 2014
Uppdaterad 11.06.2014 19:58.
Programmet är inte längre tillgängligt

- Vi har haft det ryska fartyget i blockad i 12 dagar nu eftersom arbetsavtalen ombord inte är i skick, säger huvudförtroendeman Jarmo Pekkarinen vid hamnen i Torneå. Vi och många andra anser att rederiet använder sig av slavarbetskraft.

- Vi stöder dem som vill få till stånd dugliga avtal, säger Pekkarinen. Vi vill sätta press på rederiet.

Jarmo Pekkarinen säger att han personligen har fått ett hotbrev från det ryska rederiet - via en advokatbyrå. Han vill inte gå in på exakt vad det står i hotbrevet men han säger att budskapet är sällsynt tydligt. Hotet riktar sig uttryckligen mot honom personligen och bara mot honom.
Rederiet, fartyget och besättningen är rysk.

"Under 500 dollar per månad"

Enligt Simo Nurmi på Sjömansunionen har man sedan februari haft sex av det ryska rederiets fartyg i blockad i olika hamnar i Finland. Enligt uppgift skulle besättningsmännen få under 500 dollar per månad i lön.

- Finlands industri har glatt tagit emot fördelaktiga transportanbud. Blåögt nog har man trott att billigt också ska vara bra, säger Simo Nurmi. Chockerande!

- Dessutom har Helsingfors tingsrätt tagit sig rollen av Gud och tvingat oss att bryta blockaderna med hot om vite. Tingsrätten försöker alltså hindra Sjömansunionen att slå vakt om de mänskliga rättigheterna. Att se till att besättningen har dugliga arbetsförhållanden.

Vad betyder det att lönen är så låg?
- Nå det betyder helt enkelt att det är fråga om slavarbete. I början av den här processen i februari fick vi bekräftat att förhållandena på rederiets alla fartyg är likadana. Men det har varit svårt att få fram mer detaljer. Rederiet har 100 fartyg som trafikerar i hela EU-området.

"Skrot till Outokumpu i lasten"

Vad är det dom har i lasten?
- Jag har för mig att fartyget i Torneå har skrot i lasten. Skrot som ska gå som råvara till Outokumpu, säger Elo.

Alla cirka tvåtusen stuvare i Finlands hamnar gick i strejk klockan sex på morgonen. Transportfacket AKT:s hamnavtalssekreterare Juha Anttila säger att man under inga omständigheter kan godkänna att en huvudförtroendeman hotas.

"Spelregler ska följas"

- Det är olyckligt att vi är tvungna att reagera såhär, men i det finländska arbetslivet finns det vissa spelregler, säger huvudförtroendeman Jarmo Pekkarinen i Torneå.

Han vill inte spekulera i vad som händer under det kommande dygnet.

- Vi får nu se. Vi strejkar det här dygnet och så tar vi tag i det på nytt i morgon, säger han.

"Nu drar exporten ännu sämre"

Näringsminister Jan Vapaavuori anser att strejken är beklaglig.
- Vårt största problem är att exporten inte drar. Nu drar den ännu mindre, sa Vapaavuori i Yles Morgonettan på onsdagen.

- Man ska inte dramtisera en 24-timmars strejk men Finland är i ett så svårt läge just nu att vi inte behöver ännu en dålig nyhet. Tvärtom vi behöver goda nyheter. På det här sättet blir det inte fart på Finland, sa Vapaavuori.

Diskussion om artikeln