Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

I framtiden kan det bli möjligt att checka in flygbagaget i Dickursby

Från 2014
Uppdaterad 13.06.2014 08:47.
Kappsäckar på flygfältet
Bildtext I framtiden kan det bli möjligt att lämna resebagaget i Dickursby för dem som reser från Helsingfors-Vanda flygplats.

I samband med byggandet av Ringbanan och förnyandet av Dickursby centrum i Vanda har det funnits planer på att möjliggöra check-in av bagage redan i Dickursby. I så fall skulle sedan resenärerna och bagaget åka med samma tåg till Helsingfors-Vanda flygplats. Bagaget skulle alltså inte gå längs med ett jättelångt rullband från Dickursby tågstation till flygplatsen.

- Möjligheten till att checka in bagaget i Dickursby har utretts i samband med planeringen av resecentret i Dickursby, men då konstaterades att det blir för dyrt för resenärerna. Men det skulle vara fint om den här möjligheten finns i framtiden och det skulle underlätta för resenärerna. Nu är planen i alla fall lagd på is, säger Harri Johansson, som är projektchef vid Vanda stad och från stadens sida varit involverad i byggandet av Ringbanan.

Harri Johansson
Bildtext Harri Johansson är projektchef vid Vanda stad.

Johansson har också en klar tanke på hur det skulle gå till.

- Resebagaget lämnas i så fall i tågstationen i Dickursby medan resenärerna fortsätter med Ringbanan mot Helsingfors-Vanda flygplats.

Men hur skulle bagaget fraktas till flygplatsen? På ett rullband?

- Nej, inte på ett rullband, men sannolikt med samma tåg som resenärerna tar, men då skulle de i alla fall resa utan tungt bagage, säger Johansson.

Banan står färdig i juli 2015

Den 1 juli 2015 ska trafiken längs med Ringbanan köra i gång och enligt Trafikverkets projektchef Juha Kansonen torde tidtabellen hålla. Banan utgör en länk mellan Helsingfors centrum och flygplatsen och är 18 km lång. Ringbanan binder samman Vandaforsens bana med huvudbanan i Sandkulla i Vanda.

Att Ringbanan står färdig nästa år betyder ändå inte att byggandet längs med banan upphör.

- Arbetet kommer att fortsätta vid stationen i Lejle och framför allt i Kivistö, som ska bli en egen stadsdel med bostäder för omkring 10 000 och ett köpcenter, säger Harri Johansson.

De bostäder som planeras längs med banan ska vara av olika typ.

- Både stödbostäder och dyra bostäder planeras till Kivistö och i samband med att bostadsmässan ordnas där 2015 byggs där också en del egnahemshus.

Konstmuseum till Kivistö?

Harri Johansson säger att det i planläggningen för Kivistö också finns områden reserverade för stadens verksamhet.

- Staden har en reservation på 500-700 kvadratmeter i området, men det är inte bestämt vad som ska finnas där. I planerna ingår nu ett bibliotek och ett konstmuseum, men inget är fastslaget.

Hur konkreta är planerna på ett konstmuseum?

- Planläggningen möjliggör det, men inget är bestämt.

En del av planläggningen för Kivistö-området är redan fastställd, medan andra delar inte ännu är det.

Läs också:

12.6.2014: Rundvandring i Finlands djupaste tågstation - se video!
13.5.2014: Finlands första underjordiska tågstation färdig, se bilder!
6.6.2013: Ringbanan ska vara färdig år 2015
6.5.2013: "Folk vet förvånansvärt lite om Ringbanan"