Hoppa till huvudinnehåll

Titta och lyssna

Gå i mina skor

Från 2014
Uppdaterad 27.06.2014 14:43.
Vet du vad du stöder när du köper billiga tomater? IOL:s kampanjbild.
Bild: YLE/IOM

”Gå i mina skor” är en kampanj, i radio, tv och webb, som planeras för 2015 och som vill göra oss uppmärksamma på de förhållanden som illegala invandrare upplever under sin flykt till Europa.

Vi rekonstruerar en container ombord på en lastbil och ett fartyg, återskapar miljön utanför och förhållandena inuti och låter helt vanliga finländare försöka klara av samma resa.

Historierna om flyktvägarna in till Europa, om levnadsförhållanden och om den organiserade smugglingen berättas i radio, TV och utförs i realtid på webben, där svaret på frågan om vanliga finländare klarar av en motsvarande resa inte är givet, utan du som tittare kan följa med hela försöket i direktsändning – kanske dom klarar av det, kanske inte.

Varför?

Vi vill öka förståelsen för de känslor, livsöden och förhållanden som finns bakom de konstaterande rubrikerna ”300 flyktingar drunknade i medelhavet”. Genom att konkret rekonstruera miljön som de utsätter sig för, så kan vi i detalj berätta om farorna och omständigheterna. Genom att låta vanliga finländare, sådana som du själv, uppleva samma miljö ökar vi chansen att förstå och känna medmänsklighet.
Gå i mina skor har utvecklats med finansiering av Nordvision (NRK, SVT, YLE, DR och RUV) och är ett format som skall kunna användas för att, i radio, TV & webb, kunna skapa debatt och diskussion om en rad olika samhällsfrågor och problem.

- Vi visste hur vi ville göra det; vi ville berätta en historia sträcker sig över tv, radio och webb, men vi visste inte vilken historia vi behövde. Vi satt en eftermiddag och brainstormade fram vad vi skulle göra. Plötsligt kläckte någon idén om trafficking och människosmuggling och allt klickade. Det är det perfekta temat för just den här produktionen och det är ett sånt galet viktigt ämne att ta upp också, jag hoppas alla följer med och deltar i diskussionen under projektets gång. Det här är viktigt att prata om, säger Catariina Salo på X3M.

Lämna gärna dina kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad under vidareutvecklingen i höst.