Hoppa till huvudinnehåll

Titta och lyssna

Vi borde prata om pengar

Från 2014
Uppdaterad 24.06.2014 13:52.
Eurosedlar i en hög.
Bild: Anssi Leppänen/Yle

Det här är en mängd berättelser och en pågående journalistisk bevakning som fokuserar på den nya ekonomin och sociala medier.

Om konsumenternas makt gentemot företag via sociala medier och om företagens nya möjligheter när kommer till reklam och marknadsföring. Om digitala valutor och om den nya sociala ekonomin med uppköp och börsintroduktioner i mångmiljardklassen, hur ser tillväxtprognoserna ut för att berättiga sådana summor?

Varför?

Majoriteten av oss kommer i kontakt med sociala medier och vi behöver alla bättre insyn och förståelse för den ekonomiska sidan av sociala medier. Det finns ingen gratis lunch och om du inte betalar så är det du som är produkten.

- Visst är det kul att på sociala medier berätta vad din katt har gjort, var du är på resa, eller vad för gott det är som du skall äta idag. Och allt detta berättar du helt gratis, enkelt och bekvämt via smarttelefonen, surfplattan eller datorn. Att skicka e-post och meddeleandenvia gratistjänster är ju också helt super. Men – hur är det möjligt? Vilket pris betalar jag, trots att det inte handlar om cash? Vilka är de dolda kostnaderna? Vad är informationen om mig själv värd och hur används det? Vad är en ”like” värd på facebook? Hur får twitter eller snapchat sina pengar? Vad är det värt i rena pengar att skapa en youtube-video som får miljoner tittare? Vi borde prata om pengar, säger Johan Stark, producent vid Fakta Fiktion.