Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Släpande bilhandel hotar klimatmål

Från 2014
Uppdaterad 08.07.2014 20:42.
Mercedes-Benz-bilar, april 2012
Bildtext 140 000 nya bilar om året är tillräckligt för att förnya bilbeståndet i Finland.
Bild: Ingo Wagner / EPA / All Over Press

Sedan januari i år har bilhandeln repat sig en aning, med drygt 59 000 fler nyregistrerade personbilar än under samma period ifjol. Ökningen är ändå långt ifrån så stark som i början av 2000-talet. Om bilbeståndet fortsätter att föråldras kan Finland få stora svårigheter med att nå upp till sina klimatmål år 2020.

Bilhandeln har gått trögt i Finland ända sedan finanskrisen 2008 men det senaste halvåret har antalet nya bilar ökat med 4,6 procent. Det är ändå en svagare ökning än EU:s sammanlagda bilmarknad som växte med 6,9 procent under samma tid.

Programmet är inte längre tillgängligt
Yle Nyheter TV-nytt: Bilhandeln går bra men inte bra nog - Spela upp på Arenan (Programmet är inte längre tillgängligt)

Jämfört med Sverige är skillnaden ännu större. Där har de nyregistrerade personbilarna ökat med hela 16 procent det senaste året.

Klimatmålen hotade

Finland har i enighet med Kyotoavtalet som mål att fram till år 2020 minskt utsläppen av växthusgaser med 20 procent, jämfört med nivåerna år 1990. För att lyckas med det måste utsläppen från trafiken minska rejält.

Bland annat borde finländarna köpa runt 140 000 nya bilar varje år, för att bilbeståndet ska kunna förnyas med miljövänligare modeller. Men en så kraftig har ökningen inte varit på 10 år och Finlands bilbestånd hör i dag till de äldsta i EU, med en medelålder på närmare 11 år för de bilar som rullar i trafiken.

Att kompensera det åldrande bilbeståndet med kollektivtrafik är inte heller hållbart i längden. Livligare kollektivtrafik drar visserligen ner på utsläppen, men den lösningen fungerar bara i större städer, berättar Anita Mäkinen på Trafiksäkerhetsverket Trafi.

– Man måste komma ihåg att Finland är ett mycket glesbebyggt land och många människor behöver sin egen bil varje dag, till exempel påväg till arbetet eller skolan. På sommaren ökar behovet av en egen bil då folk åker ut till sina sommarstugor, säger Mäkinen.

Bilskatterna största hindret

Bilisterna har de senaste åren ändå blivit mer intresserade av energisnåla fordon. Bland annat ökade försäljningen av hybridbilar med över 60 procent från år 2012 till 2013.

Men goda attityder betalar inte för dyra miljöbilar. Ska handeln med nya bilar komma igång på allvar måste någonting göras åt priserna. Mäkinen berättar att en ändring på bilskatten skulle kunna kunde lösa problemet.

– Om vi kan främja köpet av nya bilar med låga utsläpp så tror jag att siffrorna kunde se bättre ut.