Hoppa till huvudinnehåll

Strömsö

Så kommer du igång med träningen efter semestern

Från 2014
Uppdaterad 12.08.2014 09:54.
Johan Lahti.
Bildtext Johan Lahti är finsk mästare i thaiboxning.
Bild: Yle / Hanna Othman

Johan Lahti är finsk mästare i thaiboxning och arbetar vid sidan av sina studier som personlig tränare. Den andra augusti gästade han Lördaxstudion för att dela med sig av sina tips på hur man ska motivera sig själv till att komma igång med en sundare livsstil.

Då semestern börjar lida mot sitt slut och det är dags att dra på sig jobbkläderna igen är det vanligt att man märker att byxorna spänner lite extra. Alla sommarens grillkorvar, vinglas och lata dagar har satt sina spår och man inte känner sig i direkt toppform. Då kan det kännas motigt att komma igång med träningen igen.

Hälsosam livsstil året om

- Om man varje år märker att man i slutet av semestern är i usel fysisk form kanske man nästa gång kunde planera sin semester lite bättre och även under lediga dagar ha sin hälsa och vardaglig motion med som en naturlig del av livet. Istället för att under våren kämpa för att få sig själv i s.k. strandskick och sedan bara släppa taget helt och hållet borde man försöka sträva till att leva någotlunda hälsosamt året runt. Med det menar jag inte att man inte ska få unna sig något gott eller roligt – jag gör det själv också och jag tycker om ohälsosam mat - men det är bra att försöka hitta en balans i det hela.

Istället för att under våren kämpa för att få sig själv i s.k. strandskick och sedan bara släppa taget helt och hållet borde man försöka sträva till att leva någotlunda hälsosamt året runt.

Hur ska man då veta om man är i acceptabel form?

- Oftast jämför man sig själv lite för mycket med andra människor vilket kan vara omotiverande. Man ska komma ihåg att hur intelligenta vi än är så har människan ett primitivt förhållande till sin kropp och ett fysiologiskt behov av träning. Vi kan inte äta ett visst piller för att få önskad träningseffekt utan vi måste ge våra kroppar uppmärksamhet. Vi behöver hårdare träning men också daglig motion i form av promenader eller cykling. Vi borde göra någon form av fysisk aktivitet till en del av vårt dagliga liv så det blir det enkelt och automatiskt och allt detta kombinerat ger en förhöjd livskvalitet.

Matens roll i en sundare livsstil

Då man vill komma i form och bli av med de extrakilon man samlat på sig under semestern kan det vara lätt att tro att man måste slita i timtal på gymmet för att nå önskat resultat, men maten är precis lika viktig. Hur ska man hitta balansen där man lever hälsosamt men ändå får njuta av livet?

- Jag älskar själv att äta, gärna även ohälsosam mat, så det motiverar mig att träna flitigt för då vet jag att jag kan äta mycket. Man måste dock vara realistisk med vilka mängder man kan konsumera. Om du väljer att äta mycket borde du troligtvis höja tempot i din egen träning för att bränna de kalorier du stoppar i dig. Överlag kan man dock säga att om man äter hälsosam mat och lever ett aktivt liv brukar det gå ganska jämnt ut.

Jag älskar själv att äta, gärna även ohälsosam mat, så det motiverar mig att träna flitigt för då vet jag att jag kan äta mycket.

Om man då inser att man spenderat den senaste tiden främst med att dricka öl och äta korv och inte är så nöjd med hur man mår men ändå känner sig omotiverad och ur form, hur ska man komma igång igen?

- Kanske du har en vän du kan jobba tillsammans med och sätta upp gemensamma kortsiktiga och långsiktiga mål? Förändra din miljö så du omges av saker som inspirerar dig, t.ex. läs om träning i tidningar och bloggar. Ett konkret tips kan vara att ändra startsida på din dator så det första du möts av är en inspirerande träningsblogg som får din hjärna att fokusera på hälsa direkt.

- På tre veckor kan man förändra sitt beteendemönster. Om man bara gör det fokuserat så det finns hopp för alla. Viktigast är att inte göra för stora förändringar för snabbt utan istället ta små steg mot en sundare livsstil.

Johan Lahti gästade Lördax 2 augusti 2014 och intervjuades av Hannah Norrena och Hanna Othman.