Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

VR återinför service för rörelsehindrade

Från 2014
Uppdaterad 04.09.2014 16:57.
VR-tåg kör förbi Kyrkslätt tågperrong.
Bildtext Den personlig assistansen återinförs vid bland andra Kyrkslätt station.

VR fattade på torsdagen beslut om att återinföra assistans för rörelsehindrade kunder på elva tågstationer där man dragit in biljettförsäljningen.

- Det var ett förhastat beslut att slopa den här servicen, säger Mika Heijari som är informationschef på VR till Svenska Yle.

- Dessutom har vi fått negativ feedback från fältet så nu ska vi köra igång servicen igen, säger Heijari.

Det har i praktiken varit omöjligt att få assistans på de här stationerna under sommarmånaderna. Nu återinförs den alltså i snabb takt. Kunden bör 48 timmar innan hen ska resa med tåget ta kontakt med VR och beställa assistans. Rent konkret är det ett vakthållningsföretag som sköter om att kunden kommer ombord på tåget.

Det var Savon Sanomat som på torsdagen skrev att VR har slutat erbjuda assistans till rörelsehindrade på de aktuella tågstationerna.

Starka motreaktioner

Reaktionerna lät inte vänta på sig och kritiken var svidande.

- Det här är ett chockerande steg tillbaka i tiden. I dag ska vi ju tvärtom göra allt för att göra det lättare för rörelsehindrade att ta del av samhället och servicen, säger direktör Anne Knaapi på SOSTE som är en takorganisation för 190 organisationer inom social- och hälsovård i Finland

Invalidförbundets jurist Elina Akaan-Penttilä anser att VR:s beslut är alarmerande. I Savon Sanomat säger hon att det strider mot andemeningen i ett EU-direktiv enligt vilket rörelsehindrade har rätt att få hjälp vid på- och avstigning på stationerna.

Jag ringer upp Anna Caldén, som är ordförande för Finlands Svenska Handikappförbund, strax före VR kommer med sitt besked på torsdageftermiddag.

- Om det inte fungerar så är VR skyldigt att hitta på en lösning säger hon. Och vi som är rörelsehindrade är faktiskt en resurs här, och vi är gärna med och hittar på fiffiga lösningar.

Anna Caldén säger att hon personligen klarar sig rätt bra på tågen, både då hon reser ensam och då hon har sin personliga assistent med sig.

"Självständighet är det viktigaste"

- Det finns hissar på de flesta tåg och det är ofta konduktören som sköter dem. Jag är rätt frimodig och ber ofta medpassagerare om hjälp. Men så ska det inte vara. Alla har inte så lätt för att be om hjälp och det får inte vara beroende av personlighet om man ska få åka tåg.

- För den som är handikappad är det allra viktigaste att kunna känna sig självständig!

I övrigt har Anna Caldén bara gott att säga om VR:s service. Hon rör sig med tåg varje vecka.

- Den har blivit så mycket bättre under de senaste 15 åren.

De stationer där man nu återinför assistans är Imatra, Esbo, Kajana, Kervo, Kyrkslätt, Kolari, Kuppis, Pieksamäki, Björneborg, Salo och Ylivieska.
Också vid följande stationer har man rätt att beställa assistans Helsingfors, Böle, Dickursby, JJärvenpää, Hyvinge, Riihimäki, Tavastehus, Tammerfors, Åbo, Karis, Lahtis, Kouvola, Villmanstrand, St Michel, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Seinäjoki, Vasa, Karleby, Uelåborg, Rovaniemi och Kemijärvi.