Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Fortsatt nej till centraliserad slamtransport

Från 2014
Uppdaterad 04.09.2014 21:38.
Bildtext Västra Nylands avfallsnämnd vill att fastighetsägare själva sköter slamtransporten.
Bild: YLE / Robin Lindberg

Fastighetsägarna i Västnyland ska fortsättningsvis själva sköta om att slambrunnar och slambehållare töms. Västra Nylands avfallsnämnd beslöt på sitt möte i dag (4.9) att hålla fast vid sitt beslut från förra året.

Ingrid Träskman (SFP), som ersatte nämndens vice ordförande på gårdagens möte, är nöjd med beslutet.

- Det är bra. Jag anser att fastigheter får och bör sköta slamtransporterna själva, säger hon. Jag har inte fått kännedom om att det fuskas och jag kan inte se att det skulle vara lättare att övervaka en centraliserad transport.

Ny behandling

Nämnden var tvungen att behandla ärendet på nytt efter att Ingås miljöchef Patrik Skult besvärade sig över beslutet till Helsingfors förvaltningsdomstol.

Enligt Skult blir slamtransporterna bli för dyra eftersom det i praktiken inte finns någon konkurrens då transportföretagen sinsemellan kan slå fast priserna. Enligt honom vinner också miljön på att kommunerna sköter konkurrensutsättningen och transporterna skulle dessutom övervakas bättre.

Bättre motiveringar

Helsingfors förvaltningsdomstol gav Skult rätt eftersom avfallsnämnden inte hade motiverat sitt beslut att bevara det nuvarande systemet. De motiveringarna gav nämnden nu, säger Träskman.

- Konkurrensen inom området är tillräcklig eftersom det finns ett trettiotal entreprenörer, som fyller de krav som ställs på transporterna.

Nämnden konstaterar också att endast leverantörer med miljölov godkänns och att behovet av slamtöming är väldigt olika bland annat beroende på var fastigheten är belägen. Därför blir det svårt att ha en centraliserad slamtömning.

Förslaget till dagens möte var att kommunerna skulle ta över slamtransporterna, men nämnden gick emot beredningen med rösterna 7 mot 2. En person var jävig och en var frånvarande.

Flexiblare att sköta själv

Enligt Ingrid Träskman är det nuvarande systemet mycket flexiblare.

- Om man har en egen entreprenör som man kan ringa till så kan man påverka när tömningen sker. Om transporten är centraliserad så kommer bilen med jämna mellanrum och då kan det hända att det svämmar över eller alternativt att det finns väldigt lite i tanken, säger hon. Dessutom vill jag gärna stöda små företagare i regionen.