Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Tom of Finland lyckades inte krascha huvudposten

Uppdaterad 09.09.2014 15:17.
Frimärke med Tom of Finland-motiv
Bildtext Tom orsakade ingen rusning till posten

Lanseringen av Tom of Finland-frimärken på postkontoren orsakade inte den rusning till huvudposten som Itella hade förutspått. Då Yle Huvudstadsregionen besökte posten klockan tio i åtta bestod kön av en ensam herreman i flanellskjorta och Freddie Mercury-mustasch.

Frimärke med Tom of Finland-motiv
Bildtext Om ett brev med det här märket dimper ner i din brevlåda så lönar det sig att spara det.

På huvudposten var förväntningarna höga inför lanseringen av Tom of Finland-frimärket. Inför hetsen hade någon ur personalen skrivit en stor minneslapp till kollegerna där man påminner om att det är maximalt tio märken per kund. Lite snopen var känslan då ingen sen heller stod och ryckte i ytterdörren.

John Simolinna på huvudposten.
Bildtext John Simolinna berättar att många begett sig till Tammerfors för att få premiärstämpel på frimärket

-Jag tror att det här är ett resultat av den intensiva näthandeln, menar John Simolinna som jobbar på huvudposten. Av upplagan på 200 000 har tiotusentals märken redan sålts via nätet.

Programmet är inte längre tillgängligt
Morgonöppet: Ingen rusning när Tom of Finland-frimärken släpptes
Morgonöppet: Ingen rusning när Tom of Finland-frimärken släpptes - Spela upp på Arenan

Samlarna åker till Tammerfors

En annan bidragande orsak kan vara att premiärstämplandet sker Tammerfors, dit Postmuseet har flyttat. De mest hängivna filatelisterna tar tåget norrut för att få sina märken.

- I samband med lanseringar som denna säljer vi även kuvert med specialmotiv. Då får man sitt frimärke stämplat på ett specifikt kuvert med en specifik stämpel. Detta kallas för First Day Cover och höjer sedan samlarvärdet på märket, förklarar Simolinna.