Hoppa till huvudinnehåll

Samhälle

Mediecheferna vill bli bättre på samarbete och mångfald

Från 2014
Uppdaterad 12.09.2014 11:05.
Marit af Björkesten och Barbro Teir svarar på lyssnarnas frågor i Radiohuset
Bildtext Svenska Yles Marit af Björkesten och KSF Medias Barbro Teir i studion i Böle
Bild: YLE / Hanna Berndtson-Hera

Den finlandssvenska mediebranschens framtid, textningen på tv, mångfald, finansiering och lokaltidningarnas vara eller icke vara – frågorna var många och varierande då Radiohuset bjöd in tre mediechefer till premiären av Fråga Mediechefen!

Camilla Berggren svarar på lyssnarnas frågor i studion i Vasa
Bildtext HSS Medias Camilla Berggren svarar på frågor i studion i Vasa
Bild: YLE / Peter Fahllund

De som bänkade sig i studion var KSF Medias Vd Barbro Teir, HSS Medias och Vasabladets avgående chefredaktör Camilla Berggren och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten.

Programmet är inte längre tillgängligt

I och med den första frågan som mediecheferna fick ta ställning till gällde det att försöka förutspå framtiden. Hur ser det finlandssvenska medielandskapet ut om tio år?

Alla tre är överens om att när det gäller media är tio år en hel evighet och därför mycket svårt att förutspå. Om man till exempel ser tillbaka tio år, då skulle ingen ha kunnat förutspå vad vi producerar idag och hur det konsumeras.

- Jag är trots allt säker på att det kommer att finnas starka svenska röster även om tio år, både i radio, tv, i pressen och på nätet. Det är avsändarna, dvs. vem som står för plattformerna, som kommer att se annorlunda ut, tror Barbro Teir.

Teir förutspår att Svenska Yle kommer att finnas kvar, medan dagstidningsformerna, såväl på nätet som i pappersform, kommer att se annorlunda ut jämfört med i dag.

Camilla Berggren tror inte alls på papperstidningens död, men tror att den kommer att vara en bland många fler röster.

- Utmaningen för oss kommer att vara att skapa de lokala mötesplatserna i ett digitalt format, samtidigt som samarbetet mellan olika parter kommer att vara mycket större än i dag, informationsflödet större och fler röster, säger Berggren.

"Vi är inte varandras värsta konkurrenter"

Då samarbete mediehusen emellan kommer på tal är alla tre överens om att ett större samarbete är målet.

- Vi måste se till att vi tillsammans kan erbjuda så bra service på svenska som möjligt och då är det viktigt att vi ser över vad vi ska konkurrera om och vad vi ska samarbeta om, säger Barbro Teir.

Marit af Björkesten vill komma bort från det faktum att det ofta fortfarande tittas lite snett och med en viss avund på varandras alster, mediehusen emellan.

- Vi har alla haft och har fortfarande, ett tunnelseende, eftersom faran inte ligger i konkurrensen av varandra, utan snarare i gratisinnehållet på t.ex. Aftonbladet och Iltasanomat, säger af Björkesten.

Långt efter Sverige

En svaghet som alla mediechefer är överens om, gäller hur väl de olika mediehusen lyckas med strävan efter mångfald och jämlikhet.

- I Sverige har de kommit mycket längre än vi har, både gällande planer och i själva innehållet, konstaterar af Björkesten som tycker att vi i Finland kunde ta modell.

Som exempel nämner hon det faktum att i Sverige förs exakt statistik över antalet män och kvinnor, över antalet invandrare och andra minoriteter i det producerade materialet och målet är att det ska motsvara verkligheten.

- Också i våra spalter och på nätet kunde en förbättring ske och fortfarande är det vita män som dominerar i nyhetsrapporteringen, medger KSF Medias Barbro Teir.

Samma tendens syns i HSS Medias rapportering där det med jämna mellanrum görs försök till större medvetenhet och skärpning, men sedan faller man tillbaka i de gamla rutinerna.

- Det ser helt katastrofalt ut då man till exempel räknar förhållandet kvinnor vs män på bilder, säger Camilla Berggren och framhåller att det också är mycket viktigt att fler kvinnor skulle höras i expertroller.

Mer om ämnet på Yle Arenan