Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

"Målet med MTV Push var inte att locka publik"

Från 2014
Uppdaterad 16.09.2014 16:40.
Bildtext Saila Marchere hoppas att MTV Push lockar undomar till Helsingfors

Helsingfors har fått kritik i pressen och på sociala medier för att ha lagt nästan en halv miljon på evenemanget MTV Push Helsinki. Vissa menar att det var bortkastade pengar då publikintresset inte varit så stort som väntat. Vid Helsingfors stad säger man att målet med jippot aldrig var att locka publik.

- Vi ordnade MTV Push för att marknadsföra Helsingfors som stad. Vi ville med olika slags evenemang visa vad staden har att erbjuda när det gäller design, mat och musik och på så sätt locka unga besökare och nya studerande till staden. Vi har så mycket att erbjuda som folk inte känner till, förklarar Saila Machere, enhetschef för marknadsföringen vid Helsingfors stad.

Vi drömmer fortfarande om att få EMA hit till Helsingfors. Redrama visade igår vad vi finländare går för. Nu får hösten visa hur bra vi lyckats med marknadsföringen.

MTV har sedan tidigare haft ett programkoncept som heter Push Artists där de hjälpt artister att bli världskända. Push Helsinki är ett första försök att göra motsvarande sak för en hel stad.

- Det här ger oss möjligheten att visa vilken fantastisk stad vi har.

Upplever du att MTV Push var en vettig investering för staden?

- Det var det definitivt. Programmet kommer att sändas över hela världen förutom USA och Kanada den 10 oktober. Dessutom kommer det att visas åtminstone två gånger i repris, berättar Machere ivrigt.

Helsingfors hade också som mål att med hjälp av MTV Push lyckas säkra rollen som värd för musikevenemanget MTV Europe Music Awards i Helsingfors år 2015 eller 2016.

- Vi drömmer fortfarande om att få EMA hit till Helsingfors. Redrama visade igår vad vi finländare går för. Nu får hösten visa hur bra vi lyckats med marknadsföringen och MTV ska undersöka ifall det lönar sig att ordna evenemanget här, efter det vet vi mera om framtiden, berättar Machere.

Staden och ministerierna är villiga att bidra med 1,5 miljoner euro för att ordna EMA i Helsingfors. Den totala kostnaden för produktionen ligger mellan 10 och 15 miljoner euro.

MTV Push har pågått från och med onsdagen den 10 september och avslutas med en modeuppvisning på Slakthusets område på fredagkväll.

Läs också:

Redrama: Helsingfors mer likt Tallinn än Stockholm

MTV Push Helsinki och EMA hör ihop