Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Nu måste Helsingfors förklara MTV Push

Från 2014
Uppdaterad 15.09.2014 14:04.
Bildtext Tanken med MTV Push var att Helsingfors senare skulle stå värd för EMA. Bilden är från EMA i Frankfurt.

Stadsstyrelsen kräver en utredning om hur pengarna till evenemanget MTV Push Helsinki användes och vad som hände med MTV Europe Music Awards.

- Push-evenemanget såldes till oss med löftet om att vi skulle få stå värd för MTV Europe Music Awards (EMA). När EMA hölls i Dublin såldes 5000-7000 hotellnätter och det skulle vara en stor grej för Helsingfors. Men nu är det inte säkert. Vi fick inte det som lovades oss, säger De grönas stadsstyrelseledamot Hannu Oskala.

Jag önskar att de kan förklara vart pengarna tagit vägen. Budgeten skulle ha räckt för ett större stadiongig, nu fick vi ett klubbgig

Han ser fram emot utredningen och vill inte döma någon i förskott.

- Jag önskar att de kan förklara vart pengarna tagit vägen. Budgeten skulle ha räckt för ett större stadiongig, nu fick vi ett klubbgig, säger Oskala

"Vi vill veta vad Push Helsinki leder till"

Samlingspartiets stadsstyrelseledamot Lasse Männistö är också besviken.

- När jag var med om att besluta om push-evenmanget var tanken att pengarna skulle ge synlighet till Helsingfors och att EMA skulle hållas här. Nu verkar det som att det gått en massa pengar och vi vill veta vart de gått och vad evenemanget leder till.

Om utredningen inte faller stadsstyrelsen i smaken, vad gör ni då?

- Först måste vi få ta del av utredningen, sedan kan vi fundera på en fortsättning. Men det är klart att vi måste få veta vad som hände.

Det tre dagar långa evenemanget kostade staden omkring en halv miljon. Bland annat har det kritiserats för att det inte lyckades locka till sig publik.

Saila Machere vid stadens marknadsföringsavdelning säger till Yle Huvudstadsregionen att målet med jippot aldrig var att locka publik. I stället var tanken att Helsingfors skulle få synlighet. Vad säger du om en sådan här kommentar?

- Det är klart att jag är besviken på att det inte kom mera publik. Men hon har rätt i att synlighet utomlands var en av de punkterna som gjorde att vi godkände evenemanget.