Hoppa till huvudinnehåll

Samhälle

”De finlandssvenska tidningarna kan visst vara lönsamma”

Från 2014
Uppdaterad 30.10.2015 13:34.
Chefredaktör Peter Fellman från Dagens industri

Historiskt sett har de finlandssvenska tidningarna varit ekonomiskt bärande. Det måste de rimligtvis kunna vara också idag.

De finlandssvenska sajterna kunde vara bättre. Det händer för lite och de uppdateras för långsamt.

Det säger den finlandssvenska journalisten Peter Fellman. Fellman har ett förflutet som journalist på bland annat Jakobstads tidning och Finska Notisbyrån. Men det är i Sverige som han huvudsakligen har gjort sin journalistkarriär. Sedan år 2009 är han chefredaktör för tidningen Dagens Industri. Han förstår att situationen är tuff för Hufvudstadsbladet och för de andra tidningarna inom Konstsamfundets mediehus KSF Media. För att överleva måste man nu tänka i nya banor.

- Vi måste hitta nya sätt att vara relevanta för våra läsare, säger Fellman. Det skulle gälla att komma ifrån tanken att det enbart är en tidning vi gör och inse att varumärket kan vara så mycket mer än bara en papperstidning.

Mer face to face

Ett exempel på verksamhet som inte har så mycket med traditionell tidningsverksamhet att göra är för Dagens Industri konferensverksamhet. Tidningen ordnar årligen ett 40-tal konferenser. Det är ett sätt att stärka användarnas lojalitet till sin tidning och att skapa en samlingsplats för sina kunder. Här når man sina kunder genom en kanal som man tidigare inte har förknippat med printmedia.

- Digitaliseringen innebär att behovet av en fysisk arena blir större, säger Peter Fellman. Därför ökar vi vårt face to face engagemang i takt med att den digitala närvaron ökar.

Fyrk på nätet

Många tidningshus brottas med att få webben till en lönsam affär. Men för Dagens Industri är webben rena rama guldgruvan.

- För oss är webben en väldigt bra affär. En tredjedel av vår vinst får vi därifrån. Vi säljer annonser till webben för 120 miljoner kronor årligen.

Tidningens digitala prenumeranter ökar sakta men säkert. Fram till i våras var innehållet på di.se helt gratis, men nu måste man betala för att exempelvis läsa tidningens analyser.

Dagens Industri är en tidning som går väldigt bra. Omsättningen är 700 miljoner kronor. Men också där slimmar man sin organisation hela tiden.

- Journalistjobbet förändras. Det behövs inte lika många journalister längre.

Slöa finlandssvenska sajter

När Peter Fellman jämför de finska och rikssvenska nyhetssajterna tycker han att Finland ligger steget efter. I Sverige har man investerat tillräckligt mycket på sidorna.

- De finlandssvenska sajterna kunde vara bättre. Det händer för lite och de uppdateras för långsamt. Det gäller att skapa sajter där folk vill ”hänga”. Om människor gillar att ”hänga” på vår sajt så kommer nog annonsörerna dit också.

Att de finlandssvenska medierna måste bli bättre på webben tycker också Barbro Teir, vd på KSF Media.

Domedagsprofeter?

När Peter Fellman på distans följer medieutvecklingen i Finland förvånas han av den pessimism som råder. Han kan känna igen den pessimismen från den svenska debatten. Men i Sverige har man lyckats vända domedagsprofetiorna till en försiktig optimism. Det hoppas han att vi också kunde göra i Finland.

- Det finns hopp. Ta er an utmaningarna med ett större självförtroende.

Läs också:

Pappa betalar inte längre
"Vi bara fördröjde illamåendet"
"Avsked till en arbetsgemenskap"
Holmström lämnar KSF Media
Behövs alla finlandssvenska tidningar? Svara på OBS debatts webbfråga!
"Det finns inga gratis nyheter"

Twitterbloggen

Så tycker EU-kandidaterna om Nato

Krisen i Ukraina har fått Nato-debatten att ta fart igen.

Fyrkantstagg, hashtagg eller emneknagg?

Kolla vad språkvårdarna rekommenderar.

Må 2.12 kl 15.00 har vi en vinnare!

November har övergått i december.

Vinnaren lanseras kl 11.00

Bästa #svenskadagen tweeten.