Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

"Det finns inga gratis nyheter"

Från 2014
Uppdaterad 02.10.2014 13:54.
Anu Koivunen i Obs debatt 19.12.2013.
Bildtext Medieforskare Anu Koivunen efterlyser en ny medieuppfostran, där konsumenten inte förväntar sig att allt innehåll ska vara gratis.

Mediehusen har stora svårigheter framför sig om man fortsätter låta konsumenterna vänja sig vid att journalistiskt innehåll är gratis. Det är en medborgerlig plikt att betala för journalistik, säger medieforskare Anu Koivunen.

Konsumenterna måste inse att det inte finns något som gratis nyheter. Den stora utmaningen finns i de åldersklasser som har vuxit upp med att det finns ett utbud som andra betalar för.

- Alla borde fundera på synsättet "jag vill inte betala, jag vill inte se reklam". Vem ska då betala för och producera allt det innehåll som jag ändå vill ha? undrar Koivunen.

Samtidigt borde politikerna förstå att de har ansvar för att bevara en fungerande journalistik. I Finland beskattas medieprodukter strängare än i övriga Norden och EU. I ett blogginlägg för Tiedetoimittajat skriver Koivunen att när krisbesked drabbar fabriker, varv och it-storbolag så samlas ministrar, riksdagsledamöter och kommundirektörer för beklagande uttalande framför tv-kamerorna, men tidningsvärlden låter man tyna bort i all tysthet.

- De politiskt ansvariga måste se journalistikens betydelse för demokratin.

Bildtext KSF Media skär ner pesonalen med en femtedel. På onsdagen fick de anställda besked om hur uppsägningarna påverkar dem personligen.

Mediehusen måste agera

Det pågår stora omstruktureringar i mediebranschen och Koivunen säger att det är omöjligt att veta hur det kommer att se ut om fem eller tio år. Men en sak är hon säker på.

- Själva innehållsproduktionen kan inte ersättas med ny teknologi. Det är självklart att mediehusen måste utveckla sina produkter och hitta nya sätt att förmedla journalistik till sin publik. Till det behövs det kodare, konceptutvecklare och en massa yrkeskunskaper som inte direkt är journalistiska. Men dessa yrkesgrupper kan aldrig någonsin ersätta de som gör det faktiska innehållet - alltså journalisterna.

Det kräver möjligheter till god journalistik som inte bygger på att skriva av det som internationella nyhetsbyråer skickar ut eller alla andra medier skriver.

- Journalistik måste drivas med ryggrad, med visioner och med ansvarstagande över den breda offentligheten.

Att jaga klick är inte allt

Stora smedjan i Böle.
Bildtext Också Yle samarbetsförhandlar som bäst. Upp till 185 anställda kan mista jobbet,

I fall mediehusen förstår att satsa på det här så är nog publiken beredd att betala, tror Koivunen. Hon varnar för att lägga för mycket fokus på att jaga klick och delningar.

- I Sverige finns uttrycket "klickhorig", som syftar på rubriker som är ute efter att få många klick och läsare, men där själva innehållet är av mindre betydelse.

Enligt Koivunen följer många redaktioner alltför slaviskt de analytiska webbverktyg som berättar vad människor går in och läser. Det här tänket syns idag också inom public service, vilket är både förvånande och oroande.

- Yle tävlar enligt samma regler och villkor, trots att man är skattefinansierad och inte skulle behöva göra det.

En pakt mellan medier och konsumenter

Medieforskare Anu Koivunen tror att man måste lyckas skapa en allians med publiken och införa ett helt nytt sätt att se på dagens medievärld.

- Förståelsen för journalistik är ganska svag i dagens samhälle på grund av att alla processar information dagligen genom till exempel sökmotorer, informationsdatabaser och sociala medier. Många har svårt att se vad som skiljer den dagliga aktiviteten på nätet från journalistik.

Här har journalisterna en viktig uppgift, menar Koivunen. Man måste göra journalistiken synlig och förståelig för allmänheten.

- Medierna måste alliera sig med de vanliga medborgarna och hjälpa dem att hitta rätt och göra världen begriplig. Det krävs en pakt mellan journalister och publiken - vid sidan om all ny teknologi och digitala möjligheter, säger Koivunen.

Läs också:
Dags att stoppa pressen? Svara på Obs debatts webbfråga
Holmström lämnar KSF MediaSportbevakningen i Svenskfinland stapplar
Oro för framtiden vid KSF Media
Avsked till en arbetsgemenskap
”Vi bara fördröjde illamåendet”
Twitterblogg: "De finlandssvenska tidningarna kan visst vara lönsamma”