Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Katastrof om automatiseringen av metron stöter på ytterligare problem

Från 2014
Uppdaterad 03.05.2016 12:09.
Automatmetrotåg, visualisering.
Bild: HST

I värsta fall måste automatiseringen av metron slopas helt, alternativt kan det hända att Västmetron får stå oanvänd en tid efter att den blivit klar. Det här är de scenarier man nu, med alla medel, hoppas kunna undvika, men det ser dystert ut.

Problemen när det gäller automatiseringen av metrotågen fortsätter. Projektet är redan nu fyra år försenat, och värre kan det bli.

För stadsstyrelsen förklarades i måndags att läget är kritiskt när det gäller automatiseringen av tågens dörrar och av de gamla metrotågen M100 och M200. Enligt Siemens som sköter automatiseringen har omkring 60,1 procent av Helsingforsmetron automatiserats medan bara 18,9 procent av Västmetron är automatiserad. Jobbet med automatiseringen i metrodepån är gjort till omkring 46 procent.

Automatmetron

- Alla gamla metrotåg i Helsingfors ska förses med automatteknik.

- Enligt planen ska de vara automatiserade 2016 då Västmetron är färdig.

- Till och med 2016 körs de metrotåg som har automatteknik fortfarande med förare, därefter är tanken att tågen ska gå av sig själv. Det här leder bland annat till att dörrar ska byggas på perrongerna på alla metrostationer.

"Det är mycket pinsamt"

Stadsstyrelsen bordlade ärendet i hopp om att läget skall ljusna till nästa vecka, men det ser dystert ut menar stadsstyrelseledamot Marcus Rantala, SFP. Han säger att han aldrig har känt sig så sviken som efter gårdagens möte.

- Som beslutsfattare i den här staden blir man verkligen frustrerad av de här problemen. Det är mycket pinsamt, man måste fråga sig om vi kommer att lyckas med den här automatiseringen överhuvudtaget.

Västmetro utan trafik?

Ett alternativ är att slopa automatiseringen helt och hållet. Det här kan bli aktuellt, eftersom om man väljer att gå vidare så kan det leda till att man inte kan öppna Västmetron som planerat 2016 då automatiseringen är grovt försenad redan nu.

- Det kan inte vara ett alternativ att vi har en klar Västmetro, men där går inga tåg på grund av att automatiseringen inte har lyckats, säger Rantala.

Jämfört med det ursprungliga avtalet med Siemens är automatiseringen av Helsingforsmetron försenad med 48 månader eller fyra år, medan Västmetrons automatisering är 29 månader försenad. Enligt det uppdaterade avtalet är automatiseringen av Helsingforsmetron 15 månader försenad och Västmetron 8 månader försenad.