Money talks på bensinstationen
Näringslivet genomgår en strukturförändring. Bensinstationerna är en affärsverksamhet som har fått anpassa sig till en hårdhänt verklighet många gånger. Vi måste hela tiden vara ett steg före eller åtminstone inte väldigt långt efter, konstaterar en av branschrävarna.
För 30 år sedan hade många bensinstationer fullständig bilservice med tvätt och däckbyten. Nu är 60 procent av bensinstationerna obemannade. Branschen sysselsätter i dag ungefär lika många mänskor som för 30 år sedan, men de jobbar med andra uppgifter.
"Ett steg före eller inte väldigt långt efter"
Världen förändras och det är bara att hänga med.
- Money talks, säger Tom Hietanen som är kedjechef på en av de stora kedjorna i landet.
- Vi måste hela tiden vara ett steg före eller åtminstone inte väldigt långt efter.
Antalet bensinstationer exploderade på 1960-talet. På tio år fördubblades bensinstationerna. Sedan dess har antalet legat stadigt på knappt 2000.
"På 90-talet var det mjölk och korv"
Tom Hietanen är en veteran i branschen. Han började som köpman på en bensinstation i Karis för 28 år. Branschen har under hans tid förändrats i grunden.
- Då jag började var det vanligt att byta olja efter fem tusen kilometer och smörja bilarna, minns Hietanen. Jag servade nyligen min egen bil efter 30 tusen kilometer med samma olja. Tekniken har blivit så mycket bättre att bilarna inte längre behöver service hela tiden.
Det enda som går som en röd tråd genom bensinstationernas historia är att de ligger längs med vägarna. På 1990-talet var det vanligt att köpa mjölk och korv på bensinstationerna. Så är det inte längre.
- Matbutikerna får i dag hålla öppet när de vill och de är specialiserade på livsmedel, konstaterar Hietanen. En bensinstation är en stor kiosk som försöker hjälpa kunderna med allt möjligt.
"Varor kommer in varje dag"
- Vår nisch är att stå för de tjänster som kunderna behöver just i denna stund, säger Hietanen.
Det här betyder att lagerhållningens tid är förbi. Det kommer in varor hela tiden till bensinstationerna.
- Det finns både inhemska och utländska leverantörer som ser till att det finns varor att köpa hela tiden, sammanfattar kedjechefen Tom Hietanen. Vi behöver inte längre ha ett stort lager som vi måste sälja. Det kommer in varor precis varje dag.