Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

I Helsingfors ska tandvårdens servicesedlar effektiveras

Från 2014
Stefan Federley på sin mottagning
Bildtext Var är alla patienter med servicesedel, undrar tandläkare Stefan Federley.

Helsingfors stads servicesedlar för tandvård ska i framtiden gälla för större vårdhelheter och gå att få med bara ett telefonsamtal. I år använder staden mindre pengar på servicesedlar än ifjol men hoppas på att göra systemet effektivare.

Stefan Federley jobbar som tandläkare, han skulle gärna ta emot fler patienter som betalar med stadens servicesedel. Stadens servicesedlar går att använda hos privata tandläkare, patienten får betala lite mer än på hälsostation men får en tandläkartid snabbare. Staden betalar en del av vården, patienten resten. Federley undrar varför han inte ser de här servicesedlarna på sin mottagning.

- Vi har i år haft betydligt färre än tidigare år. Våren 2013 hade vi så mycket vi bara hann göra, det kom väldigt mycket patienter därifrån. Det var tacksamt för oss, vi fick mycket jobb. Efter sommaren tog pengarna slut för staden och de ströp kranarna. Vi fick mycket mindre på hösten. Det skulle börja på ny kula i januari men patienterna lyser med sin frånvaro, säger Federley.

För patienten blir det dyrare att gå till en privat tandläkare med stadens servicesedel än att gå till stadens tandläkare, men det blir billigare än att gå privat och be om ersättning från FPA. Seija Hiekkanen är chefstandläkare på Helsingfors stad. Hon berättar att Helsingfors måste fortsätta spara också i år.

- I år har vi fortsatt på samma sätt som förra hösten, vi delar ut färre servicesedlar. Ifjol delade vi ut mycket i början av året, och på hösten mindre eftersom vi måste spara. I år har vi fortsatt med samma modell, säger Seija Hiekkanen.

Servicesedel med ett telefonsamtal

Allt fler söker sig till den kommunala tandvården. För den som idag beställer en tid för undersökning hos hälsostationens tandläkare kan det ta över ett halvt år att få en tid, medan privata tandläkare i bästa fall kan erbjuda en tid inom en vecka.

I kväll ska social- och hälsovårdsnämnden i Helsingfors ta ställning till ett förslag som kunde göra användningen av servicesedlar smidigare. Seija Hiekkanen berättar att en av förändringarna skulle vara att det går att få en servicesedel per telefon.

- Om det på vår tidsbeställning konstateras att patienten behöver en undersökning hos tandläkare, så går det att, på basis av telefonsamtalet, skicka en servicesedel hem till patienten. Patienten behöver alltså inte först ta sig till hälsostationens tandläkare och sedan få en servicesedel . Vården skulle komma igång på privata sidan genast, säger Hiekkanen om förslaget.

Ett helt vårdpaket istället för en servicesedel per tand

Tandläkare Stefan Federley tycker att det nuvarande systemet har varit rätt så bra, men det finns också utrymme för utveckling.

- Det som står på servicesedeln är inte hugget i sten, det finns en viss flexibilitet. Men om vi hittar annat att göra får vi inte gå utanför den. Vi hoppas att den här nya granskningsmöjligheten ger möjligheter att utvidga vården. Det är tokigt då du har en patient som kommer med ett fel på en tand, och så ser du två stora hål där bredvid och du får inte göra någonting om inte patienten betalar det själv, säger Federley.

Också det här skulle förslaget som går upp i nämnden idag råda bot på berättar chefstandläkare Seija Hiekkanen. Istället för att dela ut skilda servicesedlar för undersökning, röntgen, borttagning av tandsten och förebyggande vård skulle allt skötas med en servicesedel.

- Tidigare har servicesedlarna huvudsakligen varit sådana att de gäller för ett ingrepp på en enskild tand. Nu är det på förslag till nämnden att det skulle finnas en servicesedel som innehåller en helhet. Till det hör undersökningen, vid behov röntgenbilder, att ta bort tandsten och förebyggande vård, berättar Hiekkanen.