Skärpta bestämmelser upprör
Ordet whisky förbjöds i marknadsföring och Ron Jeremys fagra nuna får inte pryda hans egen romflaska längre. Det har rört upp känslor de senaste dagarna. Men ibland är det motiverat med bestämmelser och allt är inte förmyndarfinlands fel. Det säger alkoholforskaren Thomas Karlsson på institutet för hälsa och välfärd.
Många har pratat om att det kommer en ny alkohollag, vilket inte stämmer. En av de första sakerna som Stubbs regering gjorde var att kasta ut förslaget om en ny alkohollag. Det som uppmärksammas är skärpningar av några paragrafer i den nuvarande alkohollagstiftningen.
– Förändringarna kommer att gälla alkoholreklam och främst då utomhusreklam. Man får inte göra reklam längre på busskurer, invid motorvägar och på bussar, säger Thomas Karlsson, alkoholforskare på Institutet för hälsa och välfärd.
Stackars Ron Jeremy
Den legendariske porrskådespelaren Ron Jeremy har en egen romsort och Radio City rapporterade på onsdagen om att Jeremys ansikte inte får finnas på etiketten. Det på grund av att det anspelar på att alkohol hör ihop med sex enligt tillstånds- och tillsynsverket Valvira. Men lagen de refererat till är inte ny, utan grundar sig på ett EU-direktiv som Finland godkände när de gick med i EU år 1995.
– Det är en bestämmelse som reglerar alkoholreklamen och det att man inte ska koppla ihop alkohol med sexuell framgång, säger Thomas Karlsson.
I Finland finns det ingen instans som övervakar hur produkter marknadsförs, därför reagerar de oftast i efterhand när de fått nys om något fall.
Förmyndare eller föregångare?
Internationellt rör sig alkoholpolitiken mot fler restriktioner menar Karlsson. Många länder vill införa regler som skyddar unga från alkoholreklamen.
– Många finländare lever i tron att allt förbjuds här. Det är sant att vi har en strikt alkoholpolitik, men förbuden och reglerna är ganska universella och de finns i hela världen. Vi har redan så sträng lagstiftning så vi kommer knappast se några radikala ändringar inom de närmaste åren.

Myteriet: Alkohollagen, Putins åländska sommarvilla o Hallonbåtsflyktingen 151014
Att minska på alkoholreklamen skulle inte försvåra det för konsumenten att få information om alkohol, men för att minska ungas drickande har det en inverkan.
– Visserligen har ungdomarnas drickande har minskat de senaste 10 åren, men det finns massor av forskning som visar att alkoholreklam inverkar på deras drickande.
Privatpersoner påverkas inte
Trots snacket om att ordet whisky kommer att förbjudas och upprörda konsumenter har rasat på sociala medier kommer de nya bestämmelserna inte att påverka dig som privatperson.
– Det begränsar inte din rätt att uttrycka dig på något sätt, yttrandefriheten gäller fortfarande. Ingen kommer att bry sig om du skriver om din kräftskiva på din blogg.
Läs också: Twitterbloggen - Storm i ett whiskyglas