Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Renault försöker rädda Lada

Uppdaterad 21.11.2014 20:19.

I Ryssland har den ekonomiska krisen med en allt svagare rubel och en allt högre inflation lett till att köplusten dämpats rejält. Det här drabbar särskilt hårt den ryska bilmarknaden, en marknad som krisar redan andra året i rad.

För ett par år sedan var Ryssland alla internationella bilchefers förlovade land. Det såldes nästan tre miljoner nya bilar i landet och bilmarknaden var på god väg att köra i fatt Europas största marknad Tyskland. Men sedan blev det tvärstopp och luften gick ur marknaden på grund av den ekonomiska krisen och kriget i Ukraina.

De internationella bilcheferna hade investerat stort i både produktion och lånesystem. Men nu har flera ryska fabriker drabbats av nedskärningar och produktionsstopp. I år förväntas den ryska marknaden krympa på nytt, den här gången med 12 procent.

Och den största förloraren hittills är Rysslands eget bilmärke Lada.

Lada är fortfarande det märke som säljer mest i Ryssland. I fjol sålde tillverkaren AvtoVaz nästan en halv miljon nya bilar i Ryssland. Bolaget har 15 procent av marknaden, men för fyra år sedan var den andelen hela 25 procent.

De gamla sovjetiska lådbilarna tillverkas inte längre. I stället heter Rysslands populäraste bil just nu Lada Granta. En modern sådan/bil som kostar 6 000 euro.

– Vad jag vet har man satsat mycket energi och pengar på Lada de senaste åren, säger Aleksandr som letar efter sin första bil i en affär i S:t Petersburg. Aleksandr har redan provkört en Granta och är positivt överraskad. Det enda han klagar på är förarstolen och priset.

– Det är intressant att ta reda på vad man har lyckats åstadkomma, vad man har förnyat och förändrat, säger han. Om jag blir nöjd stöder jag mer än gärna Lada. Jag kom också hit av patriotiska orsaker och jag är nyfiken på vad staten satsar pengar på.

Marknaden allt mer franskdominerad

Den ryska bilmarknaden blir allt mer franskdominerad. I fjol var Renault på andra plats efter Lada.

Renaults storsäljare är crossovern Duster som är specialtillverkad i Ryssland för den ryska medelklassen. Modellen är oerhört populär tack vare fyrhjulsdriften och priset på 10 000 euro.

Fransmännen har sedan länge tillverkat sina bilar i Ryssland. I år tog dessutom Renault-Nissan över kontrollen av Avtovaz. Tack vare Renaults tekniska kunnande och finansiella muskler ska Lada nu räddas. Lada förknippas fortfarande med dålig kvalitet. Dessutom har märket ingen prestige.

Den nya alliansens mål är att ha 40 procent av den ryska marknaden om ett par år. AvtoVaz leds nu av svensken Bo Andersson. Chefsdesignern är från England. Strategin går ut på att minska arbetsstyrkan med hela tio procent, eller 7 500 personer, redan i år.

Om några veckor lanserar bolaget tre nya modeller. Moderna bilar som ska fungera både i staden och på landet.

– AvtoVaz räknar med att bilen ska lastas extra och utvecklade därför en ny serie som heter Cross, säger Natalja Springisj som är försäljningschef på en av Ladas bilaffärer i S:t Petersburg.

– Vi har stora förväntningar på serien, fortsätter hon. Den har bättre framkomlighet tack vare högre frigångshöjd. Dessutom har den utrustats med vissa nya egenheter för köregenskapen då bilen blev högre. Och jag tror nog att den här modellen hittar sina köpare.

Staten försöker stimulera

Den ryska staten gör sitt yttersta för att stimulera bilmarknaden. Just nu pågår ett program där den som köper en ny bil automatiskt får tusen euro för sin gamla bil. Ett program som främst hjälper Lada att sälja 40 000 extra bilar.

Hälften av alla bilar som rullar på de ryska vägarna är äldre än tio år. Programmets mål är att locka till sig sammanlagt 170 000 nya köpare. Dessutom kan den ekonomiska osäkerheten i landet leda till att allt fler nu väljer att köpa en billig Lada.

– Många ryssar oroar sig för sina besparingar, säger försäljningschef Natalja Springisj. Hellre har man en ny fin bil än pengar på banken som kan krascha i morgon. Så den ekonomiska situationen gynnar Lada.