Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Konsumentförbundet: DNA hotar kunder

Från 2014
Uppdaterad 22.10.2014 13:47.

Teleoperatören DNA har försökt skrämma sina kunder för att hindra dem att byta operatör, skriver Konsumentförbundet i ett pressmeddelande.

Konsumentförbundet säger att DNA har hotat kunder som håller på att byta operatör med extra kostnader. DNA har meddelat om ”överraskande utgifter” per sms. Också kunder med abonnemang som gäller tillsvidare har fått meddelandena.

Konsumentförbundet fördömer marknadsföringen som aggressiv och hotfull och kräver att DNA omedelbart slutar med den.

Enligt DNA var meddelandena riktade till kunder med tidsbegränsade abonnemang.

- Konsumenten har hållit på att flytta över sitt abonnemang till en annan operatör mitt i ett tidsbestämt avtal. Då kan konsumenten bli tvungen att betala de resterande månadsavgifterna ändå, förklarar chefen för DNA:s konsumentavdelning Pekka Väisänen.

Av misstag har meddelandet om möjliga extraavgifter också gått ut till kunder med fortlöpande abonnemang. Det felet har nu korrigerats, säger Väisänen.

DNA kommer också att se över innehållet i meddelandet.