Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

"Finländare borde sälja sin crazy sisu"

Från 2014
Uppdaterad 29.10.2014 09:45.
Trendspanare Magnus Lindkvist
Bildtext Trendspanare Magnus Lindkvist.

- Det börjar bli viktigt och stort med entrepenörsskap och att starta eget oavsett om du är journalist, ekonom eller sjukskötare. Färre och färre kommer att vara anställda att göra samma sak under lång tid, säger Lindkvist.

Fortfarande finns det yrken som kräver anställda och sådana kommer också att finnas i framtiden. Men i huvudsak kommer det att finnas fler människor som jobbar med någonting specifikt i ett par år.

- Den här omställningen är på gång och den är läskig och obehaglig men också fantastisk. Om du vill skrämma en ungdom i dag ska du säga ordet livstidsanställning. Den enda gången de har hört ordet livstid är i samband med ordet fängelse, säger Lindkvist.

En annan stor trend som just nu är på gång är internationaliseringen. Det är lätt att ha kontakt med folk i hela världen och det är inte ens dyrt.

- Du har vänner i hela världen och du har samarbetspartners i hela världen och det brukade bara storföretag ha. Nu har du det på individnivå.

Informationsfetma

I motsatts till vad den vanliga mediakonsumneten tar till sig om elände, ebola, krig och lågkonjunkturer ser Lindkvist mycket positivt just nu. Alla pilar pekar dessutom åt rätt håll som han ser det då han tittar mot framtiden.

- Människor lever längre, tjänar mer, vissa tjänar mer än andra vilket kan vara ett problem. Vi ser att livskvalitetindexet går upp i städer och länder runt om i hela världen. Men det är klart att den bilden ser man inte om man bara tittar på nyhetsrubriker, säger Lindkvist.

Enligt Magnus Lindkvist finns det en sjukdom i dag som han kallar informationsfetma. Folk är i huvudsak välinformerade men kvaliteten på det man tar till sig är inte alltid så hög. Det kan röra sig om sensationer, rykten och rädslor.

- Man kanske skall balasera upp det här om du i ditt liv har mycket rykten och rubriker. Då kanske du behöver titta på långsammare förändringar också. Ungefär som man har en kostcirkel så skall man ha en informationskostcirkel.

Det analoga kommer igen

Som med trender i allmänhet finns det saker som kommer igen då tillräckligt lång tid gått. Magnus Lindkvist tycker sig just nu se ett visst vurmande för det analoga igen.

- Klassiska romaner skall ha finare papper, man skall resa utan att vara uppkopplad samtidigt. Dimensionen av att leva analogt. Då teknologi är nytt gör vi det jämt. Då bilen kom körde man överallt och parkerade var som helst, nu ser man värdet av att faktskt ta en promenad. På samma sätt tror jag att det analoga livet kommer att återupptäckas. Mina barn tycker inte att det är någo speciellt att skicka e-post men de tycker att det att kunna skicka fysiska saker i ett kuvert är hokus pokus.

"Crazy sisu"

Hur kan då Finlands framtid tänkas se ut ur en trendspanares synvinkel. Nokias tid i Finland är definitivt slut, så vad borde vi satsa på nu?

Enligt Lindkvist är det det unika i Finland vi borde värdesätta och marknadsföra. Inte att lyfta fram det som alla lyfter fram, grön teknologi, fin natur, naturresurser och annat som han närmast ser som klicher. I stället borde det som han kallar crazy sisu lyftas fram.

- Då jag reser runt i Finland hör jag samma berättelser. Vi borde göra matproduktion, grön el och naturresurser. Det är samma historia jag hör i Hela världen. Den låter bra, men Finland har också ett fullkomligt galet element. Ni har kånka på sin hustru världsmäsatrskap, luftgitarrsmästarskap, bastuvärldsmästarskap. Ni säljer allt från klaner som krigar på nätet till arga fåglar och gröna grisar. Det finns en helt galen dimension av Finland, den dimensionen är extremt värdefull. Det här stolliga, lite rebelliska, det ska man slå vakt om, crazy Sisu.

Magnus Lindkvist är en svensk föreläsare, trendspanare och futurolog. Han har skrivit flera böcker om trendspaning. År 2009 utsågs han av Talarforum till Årets Talare i Sverige. Han anlitas världen över som föreläsare och på tisdagen föreläste han vid Handelshögskolan i Vasa i och med Hanken New Ventures. Hanken New Ventures syfte är att sporra studerandes intresse för entreprenörskap genom olika seminarier och evenemang. Syftet är också att erbjuda studerande stöd för att vidareutveckla sina affärsidéer, bland annat i form av en sparringtjänst som upprätthålls av personal vid Hankens institutioner, Hanken Fortbildning Vasa samt av företagare i Hankens alumnnätverk i Österbotten.