Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Centrumslingan skjuts upp - igen

Uppdaterad 13.11.2014 12:39.
Centrumslingan som den planeras.

Det blir inget tåg till Tölö förrän på 2020-talet. Trafikverket rekommenderar att byggandet av den så kallade centrumslingan skjuts upp.

Ursprungligen skulle byggandet komma igång år 2017 men nu rekommenderar Trafikverket att börja bygga den underjordiska tågbanan först år 2023.

Om byggandet inleds först i ett senare skede har man mer nytta av projektet, motiverar Trafikverket.

- Det är ingen idé att göra ett budgetförslag till staten då vi fortfarande har planeringen på hälft. Just nu vet vi ju inte vad som kostar och hur mycket det kostar, säger Kari Ruohonen, överdirektör vid Trafikverket.

Ruohonen menar att det är viktigare att först utveckla Helsingfors bangård så att den blir mindre känslig för störningar i trafiken. Nu är situationen den att så gott som hela tågtrafiken står stilla i fall det uppstår fel i ett tåg eller om det blir problem med växeln.

- Om vi först fixar bangården kommer Centrumslingan att löpa smidigare genast från början, motiverar Ruohonen.

Ett långvarigt projekt

Regeringen bestämde i mars att Centrumslingan ska förverkligas. Staten ska tillsammans med Helsingfors stad och Trafikverket genomföra projektet.

Hela projektet uppskattas kosta 740 miljoner euro men hur notan delas är fortfarande oklart. Centrumslingan beräknas ta fem år att bygga.

Det är fråga om en järnvägsslinga för närtågen under Helsingfors centrum. Den droppformade banan börjar i Böle och löper i en tunnel via Tölö, Helsingfors centrum och Hagnäs tillbaka till Böle.

Läs också:

Staten betalar Centrumslingan och en längre Västmetro
Centrumslingan gynnar flere än förlängd Västmetro
Tiden är mogen för Centrumslingan