Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Potatisens år i Kristinestad

Från 2014
Uppdaterad 14.11.2014 08:04.
Vykort från Kristinestad, StudioSara
Bildtext Vykort från Kristinestad, StudioSara
Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik

Det har varit potatisens år i Kristinestad i år. Ett projekt har under året bland annat jobbat med att lyfta fram potatisen och göra den känd i landet. Ett mål var också att göra Kristinestad känd som den största potatiskommunen i landet. Projektet tar slut vi årsskiftet.

- Det roliga är ju det att man har uppmärksammat potatisen på ett helt annat sätt under det här året än vad man tidigare har gjort. Vi har fått lokala restauranger med som har haft potatistemavecka, stadens kök har kört potatistema, säger projektledare Åsa Blomstedt.

Odlarna framför kameran

Bland annat har man i projektet lyft fram olika potatissorter och deras användningsområden.

Potatisens år i Kristinestad - Spela upp på Arenan

Under året har man också utarbetat ett marknadsföringsmaterial med filmer, vykort, foldrar osv. Odlarna själva har haft en viktig roll i projektet. De har fått damma av sina gamla skådespelartalanger och ställa sig framför kameran.

- Det är lite blandat. Vi har många unga driftiga odlare och också många äldre driftiga odlare som har varit med och gladeligen ställt sig framför kameran och gjort film och bild och eget marknadsföringsmaterial.

Rosa bandet potatis

Filmen finns på Youtube. Projektet har också samarbetat med packerierna. Åsa Blomstedt bedömer att projektet har gett Kristinestadspotatisen en skjuts. Men det är inte bara det här projektet som har gjort ortens potatis synlig i butikerna. Botnia Grönsakers Rosa bandet-kampanj har gett regionens potatis en hedersplats bland potatisutbudet.

- Det är ett långsiktigt arbete som de har börjat med för flera år sedan, men det var roligt att det är en av de bilder som togs inom projektet som pryder den här rosa bandet-påsen. Det finns enstaka inslag som faktiskt når ganska långt, säger Blomstedt.

Även om projektet tar slut vi årsskiftet kommer marknadsföringen av potatisen att fortsätta, bland annat genom att sprida det material som utarbetats. Näringslivscentralen i Kristinestad driver projektet som är finansierat via Österbottens Förbund.