Tågtrafik i Sibbo möjlig inom tio år
Persontrafik mellan Nickby i Sibbo och Kervo kan bli verklighet inom en rätt snar framtid. Utredningar över behovet är på gång.
Sibbo förhandlar med Kervo stad, Helsingforsregionens trafik, Nylands förbund och Trafikverket.
Det som gör att persontrafiken kan komma igång i en rätt snar framtid beror bland annat på att järnvägen redan finns och är elektrifierad. Det är samma järnvägsspår som oljetransporttågen till Sköldvik använder sig av redan nu.
- Investeringsbehovet skulle ligga mellan 13 och 15 miljoner euro, säger Kaj Lindqvist - första viceordförande för kommunstyrelsen i Sibbo. Det som skulle krävas är stationshus och några tilläggsspår på en del platser. Det är en rätt liten summa om man jämför med vad en metrosatsning på 600 miljoner i södra Sibbo skulle innebära.
Mera invånare
Det som naturligtvis också krävs innan tågen kan börja rulla, är mera invånare - närmast i Nickby och Tallmo.
- Kommunen har ju konkreta planer på att bygga ut Nickby. Just nu har vi projekt på gång med nya våningshus i centrum, att bygga ut området österom Sibbo å i Nickby samt en utvidgning av området Nickby gård. När de planerna har blivit verklighet, har Nickby vuxit med cirka 5 500 invånare. Tallmo kommer att i framtiden inhysa cirka 12 000 invånare. De här invånarmängderna bäddar definitivt för spårtrafik mellan Nickby och Kervo, säger Lindqvist.
Redan om tio år?
Kommunens målsättning är nu att tågen mellan Nickby och Kervo ska rulla före år 2025. Stationerna skulle ligga i Nickby och Tallmo.
- Helst skulle vi se att trafiken skulle komma igång före det. Vi försöker lobba för tidtabellen, säger Lindqvist.
Däremot kommer det att dröja betydligt längre innan ett eventuellt metrospår byggs från Helsingfors via Majvik till Söderkulla i södra Sibbo. Ett årtal som nämnts i sammanhanget är 2040.