Sauri om automatmetron: Vi gör det som är bäst för skattebetalarna
Biträdande stadsdirektören i Helsingfors Pekka Sauri säger att den utdragna följetongen kring automatmetron ska få en lösning om två veckor. Det lovar han.
- Trafikverket fortsätter nu att förbereda tekniska och ekonomiska detaljer för de olika alternativen. Alternativen är ett alliansavtal med Siemens, att kontraktet med Siemens sägs upp helt och hållet eller att det sägs upp delvis. Alliansmodellen betyder att trafikverket inte behöver gräla om gamla frågor och istället fortsätter projektet genom att staden och Siemens gemensamt delar på vinst och förlust, säger Sauri till Morgonöppet.

Morgonöppet: Pekka Sauri
Lovar du att saken avgörs den 18 december?
- Jo, det är nödvändigt att beslutet fattas då. Tiden är dyrbar om vi vill hinna bli klara med Helsingforsdelen av metroprojektet när Västmetron kör i gång hösten 2016, säger Sauri.
Vilket alternativ gagnar staden bäst?
- Det förbereder vi nu och förstås måste vi välja det alternativ som är bäst för skattebetalarna.
Enligt Pekka Sauri finns också andra aktörer som kan fortsätta med automatiseringen om avtalet med Siemens sägs upp.
"Det är bara problemen som lyfts upp"
Sauri påminner om att omkring 60 procent av automatiseringen är gjord.
- Projektet har pågått hela tiden, men det är bara problemen som lyfts upp i medierna. Det är viktigt att påpeka att automatiseringen bara är en del av Västmetroprojektet.
Vad har staden lärt sig av de här strulet?
- I framtiden borde vi använda oss av alliansmodellen redan från start eftersom det finns tillräckligt med skäl för båda parter att använda sig av den modellen. Det är viktigt när det gäller stora tekniska processer.
Kostnaderna för automatiseringen är nu 105 miljoner euro och projektet är fyra år försenat. Den 18 december fattar trafikverkets direktion beslut om hur processen ska gå vidare.
Läs också:
Endast dåliga alternativ kvarstår kring automatmetron
Trafikverkets direktion gav sig själv nådatid om automatmetron
Nu är goda metroråd dyra
Västmetron kan försenas ytterligare
Katastrof om automatiseringen av metron stöter på ytterligare problem
Kostnadsökningen av västmetron ska utredas
HST: Automatiseringen av metron kan försnabbas
Västmetron kan försenas med ett halvt år