Allt fler finländare flyttar till USA
Lågkonjunkturen i Finland har lett till att allt fler finländare riktar blickarna mot USA. Utflyttningen från Finland till USA ökar, och tiotals finländska företag planerar som bäst att etablera sig på andra sidan Atlanten.
Antalet finländska medborgare som flyttar till USA har ökat med ungefär 35 procent under de tre senaste åren. Detta framgår om man jämför Statistikcentralens siffror för 2013 med motsvarande siffror för 2010.
På grund av läget i Europa ville vi hitta nya marknader och potentialen på den amerikanska marknaden är enorm." Jerker Hartwall
Sverige är fortfarande det land dit finländarna flyttar överlägset mest (se tabell i slutet av artikeln), men USA är på tredje plats och det mottagarland som ökat mest i popularitet. I fjol flyttade 832 finländare till USA.
Världen krymper. De som kommer ut i arbetslivet i dag har vuxit upp med studentutbyten och internationella kontakter." Elli Heikkilä
Antalet finländska medborgare som flyttar utomlands har totalt ökat med ungefär tio procent under de tre senaste åren. År 2013 flyttade uppemot 10 000 finländare utomlands för minst ett år. Räknar man dessutom med de utländska medborgarna som flyttade från Finland är siffran några tusen högre.
Jobb och studier lockar
På Migrationsinstitutet i Åbo säger forskningsdirektören Elli Heikkilä att det faktum att den finländska och europeiska ekonomin inte vuxit på senare år påverkar utflyttningen. När Finlands ekonomi krymper för tredje året i rad framstår USA, med en stark ekonomisk tillväxt, som ett allt mera lockande alternativ.
– Företagen är i dag mycket medvetna om tillväxtkurvorna globalt och fattar beslut enligt dem. Amerikanerna är inriktade på konsumtion och då är det ju där företagen vill investera.
Heikkilä säger att en stor del av migrationen består av karriärflyttare, alltså folk som flyttar på grund av att de får ett bättre jobb i ett annat land. När finländska företag satsar på USA-marknaden skickar de ofta också iväg anställda för att starta upp verksamheten. Men alla som flyttar åker inte med stöd av sin arbetsgivare. Det handlar i dag i allt högre grad om att enskilda finländare självständigt fattar modiga beslut om allting inte går som väntat i Finland.
– Världen krymper. De som kommer ut i arbetslivet i dag har vuxit upp med studentutbyten och internationella kontakter. De som inte får jobb i hemlandet vågar därför oftare än förr söka sig utomlands.
Förutom de som flyttar på grund av jobbet eller studierna finns det bland USA-fararna också pensionärer som flyttar till exempel till Florida, och de som flyttar utomlands av familjeskäl, oftast då på grund av giftermål med en amerikan.
De finländska företagen måste hitta nya marknader." Erika Sauer
Företagare intresserade av USA
På Amcham Finlands nyöppnade kontor i New York ser man trenden helt klart: allt fler finländska företag vill satsa på USA-marknaden. Amcham Finland är den amerikanska handelskammarens finländska affärsnätverk.
– När man följer med vad som händer inom ekonomin i Europa är det helt naturligt att många företag börjar titta mot USA. De finländska företagen måste hitta nya marknader, säger Amcham Finlands USA-vd Erika Sauer.
Hon berättar att man på Amcham Finland redan för ett år sedan märkte av ett klart ökat intresse för USA. Då skapades ett nätverk till stöd för de företag som ville etablera sig i USA, och i september i år öppnades kontoret på Manhattan.
– I dag finns det femtio sextio finländska företag i vårt nätverk. Av dessa har ett tiotal redan startat sin verksamhet i USA, medan de övriga har planer på att etablera sig här, säger Sauer, som själv flyttade till New York för några månader sedan.
Kontoret i New York grundades för att det ska finnas en instans som kan ta emot de företag som vill starta upp verksamhet i USA. Företagen får ta del av kontakter och information om den lokala marknaden som hjälper dem att komma i gång.
Här vågar man fatta snabba beslut och också ta risker. I Finland och Europa är kunderna rätt försiktiga och konservativa nu."
Joonas Makkonen
IT-företag på hugget
De flesta finländska företag som har planer på att etablera sig i USA verkar inom IT-branschen. Det är oftast inte fråga om uppstartsföretag, utan det är företag som funnits i några år och som redan gör vinst i Finland och ibland också på andra marknader, som den nordiska.
– En del har hela tiden haft planer på att erövra USA, och när de haft framgångar i Finland och i Norden tycker de att det är dags. Det finns många företag som inser att USA-marknaden är oerhört viktig för dem. I fråga om vissa applikationsföretag kan man nästan säga att en USA-etablering är inbyggd i deras DNA, säger Sauer.
Ett exempel på ett IT-företag som nu satsar på USA är Reaktor, som öppnade sitt kontor i New York i måndags. I början av hösten bearbetade Reaktor USA-marknaden från Finland, och lyckades också få i gång försäljningen, berättar vd:n för verksamheten i Nordamerika, Joonas Makkonen.
– När vi märkte att kunderna ville köpa av oss bestämde vi oss för att satsa. Trots att det går väldigt bra för oss också i Finland är stämningen annorlunda här. Här vågar man fatta snabba beslut och också ta risker. I Finland och Europa är kunderna rätt försiktiga och konservativa nu.
Men det är inte bara IT-företagen med några år på nacken som känner suget från USA-marknaden. Erika Sauer säger att också flera traditionsrika företag, som funnits i flera decennier i Finland, söker sig till USA.
– Att de nu kommer till USA är en följd av att konjunkturerna ändrats.
Måste finnas på plats
På Sibbobaserade familjeföretaget K. Hartwall var det precis så: det var de dåliga tiderna i Finland och Europa som fick ledningen på det över åttio år gamla företaget att börja fundera på en satsning på USA-marknaden. K. Hartwall är världsledande inom produktionen av vissa nischprodukter för logistikindustrin, som rullcontainrar. Företaget har redan länge varit globaliserat, och är stort i bland annat Australien och Sydamerika, men den största marknaden har funnits i Europa.
– På grund av läget i Europa ville vi hitta nya marknader och potentialen på den amerikanska marknaden är enorm. USA-försäljningen sköttes då från Dublin. Men om man på riktigt vill skapa försäljning måste man finnas på plats, säger Jerker Hartwall.
Diskussionerna i bolagsledningen ledde till slut till att Jerker Hartwall, som i Finland ansvarade för den globala produktionen och inköpen, var den som erbjöds möjligheten att jobba i USA i tre år med uppdraget att få i gång affärerna och öka försäljningen.
Det innebar att också resten av familjen skulle vara med på noterna.
– Min första reaktion när Jerker tog upp frågan var: "nej, hjälp!", säger Camilla Hartwall.
– Men när jag sovit på saken tänkte jag att det här är en chans som inte kommer igen. Jag såg det som en positiv utmaning.
– Både för oss själva och för barnen, tillägger Jerker Hartwall.
Positiv erfarenhet för hela familjen
Och det är därför som familjen Hartwall sedan i fjol bor i ett beigefärgat hus på en lugn gata i ett välskött villaområde på den amerikanska östkusten, i en liten stad i delstaten New York, som lämpligt nog med tanke på invånarnas finländska rötter heter Rye (råg).
Jerker Hartwall, numera marknads- och försäljningschef på K. Hartwall i Nordamerika, har sitt kontor i staden men reser mycket till andra delar av USA. Lia, 9, och Emil, 7, går i den lokala skolan, Milton School, och trivs med nya vänner och fritidsintressen.
– Jag var ledsen först, jag tänkte att jag kommer att längta hem och ha ledsamt efter kompisarna. Men nu trivs jag jättebra. Jag har trevliga kompisar i skolan. Och nu är mitt hem här, säger Lia.
Camilla Hartwall ser också för sin egen del på USA-vistelsen som en chans till förändring, att få göra något annat efter många år på samma post inom familjeföretaget.
– Mitt jobb här är att få hela familjen att trivas. Barnen kunde ingen engelska när vi flyttade, så mycket av min tid gick i början till att hjälpa dem och översätta läxor.
Föräldrarna ser utlandsvistelsen som en fin erfarenhet för hela familjen, fördelarna är många. Barnen får en flytande engelska. Familjemedlemmarna har kommit närmare varandra.
– Vi hoppas också att barnen tack vare USA-åren blir mera öppna för allt nytt, så att de får en beredskap att klara av förändringar senare i livet. Emellanåt saknar vi alla därhemma, men vi vet ju att det här är tillfälligt, tre år är inte så väldigt lång tid, säger Camilla Hartwall.
Och affärerna då?
Jerker Hartwall säger att det går framåt, men lite långsammare än han hade tänkt.
– Samtidigt är det många som säger att det tar tid att komma in på den amerikanska marknaden, att man ska ge det minst tre år. Så vi får se var vi är då.
Det viktigaste är att skapa personliga relationer till nyckelpersoner i kundernas organisationer för att på det sättet vinna deras förtroende.
Kraven på den amerikanska marknaden är också höga. Kunderna är ständigt pressade att förbättra lönsamheten i en allt mer konkurrensutsatt värld med krympande marginaler, säger Jerker Hartwall.
– Vårt budskap måste vara kristallklart. Om man vill sälja måste man kunna erbjuda en produkt eller tjänst som genererar kunden en avkastning på investerat kapital på mindre än ett år.
Sverige | 2271 |
Storbritannien | 1054 |
USA | 832 |
Tyskland | 659 |
Spanien | 509 |
Norge | 441 |
Danmark | 400 |
Estland | 346 |
Schweiz | 279 |
Australien | 234 |
Källa: Statistikcentralen, 2013.