Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

TS: Polisen utreder Veikkaus marknadsföring

Från 2014
Uppdaterad 12.12.2014 08:43.
Nätspelande flicka
Bild: Veikkaus

Tippningsbolaget Veikkaus marknadsföring kan vara lagstridig.

Polisen utreder nu om det är korrekt att publicera så kallade vinnarhistorier, uppger tidningen Turun Sanomat.

- Det är möjligt att man har överskridit gränsen och att spelandet presenteras som ett sätt att lösa ekonomiska problem, säger överinspektör Jarkko Mikkola till tidningen.

Det som oroar polisen är enligt Mikkola de så kallade röda spelen där tempot är snabbt och riskerna därför särskilt stora. Han nämner bland annat E-bingo-spelet, där vinnarna lottas ut med sju minuters mellanrum.

På Veikkaus avvisar man uppfattningen att spelen skulle marknadsföras som en utväg för folk att få ordning på sin ekonomi. Men kommunikationschef Maria Roos uppger att Veikkaus ändå slutar publicera vinnarhistorier på sina egna nätsidor och i sociala medier. Däremot kommer man fortfarande att erbjuda vinnares berättelser åt andra medier.

Läs också:
Modell från Karleby ska hjälpa spelmissbrukare
Spelmissbruk är svårt att få bukt med