Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

”Helsingfors kunde ha marknadsfört sig utan MTV”

Från 2014
Uppdaterad 16.12.2014 16:11.
Oscar Taimitarha och Johanna Sandberg är tisdagssnackare.
Bildtext Oscar Taimitarha och Johanna Sandberg

I årets sista tisdagssnack tar snackarna Johanna Sandberg och Oscar Taimitarha sig an Helsingfors misslyckade försök att sälja in sig som värd för MTV European Music Awards 2016.

Det blir inget MTV Europe Music Awards (EMA), trots Helsingfors stads stora satsning MTV Push Helsinki, där staden och staten gemensamt bidrog med 850 000 euro. Förhoppningen var att staden skulle få stå värd för EMA år 2015 eller 2016.

- Det låter nog som en jättedålig affär för staden, konstaterar Sandberg.

Taimitarha säger att staden kanske på förhand borde ha utrett vilka krav som ställs av värdstäder för ett så stort evenemang som EMA.

- Det borde man ha gjort innan man investerade i ett så kallat pre-evenemang. Det låter som om den som planerade investeringen inte har gjort sin hemläxa, säger han.

Stora pengar borta

Sandberg vill ändå påminna om att Helsingfors nog är en hipp och cool stad. Huruvida MTV var rätt plattform att visa upp sig på ställer hon sig däremot tveksam till.

- Med de pengar som staden investerade kunde vi säkert ha kunnat göra en egen marknadsföring som kanske till och med hade nått en ännu bredare publik. Som investering bra idé, men kanske investeringen ska ske i något annat än MTV.

Taimitarha tillägger:

- Push-evenemanget verkar inte vara det man var ute efter, utan det som eventuellt kunde medfölja. Med tanke på det kan man fundera om det kunde finnas ett annat evenemang som i sig skulle ha varit ett självändamål. I dessa ekonomiska tider känns det som om man blåst iväg en stor summa pengar.

Oscar Taimitarha är bankdirektör, Johanna Sandberg är kontaktchef för SFP i Helsingfors.

Läs också: Pajunen: Vi har lärt oss mycket av MTV Push