Trafikverket vill slopa automatmetron
Det kan bli ett nej till automatiseringen av metron. HST och Siemens har inte kunnat komma överens om vad projektet ska få kosta.
På torsdag ska Helsingfors stads trafikverk besluta om automatiseringen av metron. Direktionens beslutsförslag säger nej till automatiseringen. Det innebär att trafikverket skulle bryta kontraktet med Siemens som skulle bygga om de gamla metrotågen.
- Jag tycker att det är bra att stoppa det här projektet. Det går inte att bygga ut automatmetron utan att det blir dyrt och försenat. Projektet har många problem och någonstans måste man säga stopp, nu måste vi göra något annat, säger Otso Kivekäs som är ordförande för HST:s direktion.
Siemens föreslog i mitten av november att projektet fortsätter enligt en så kallad alliansmodell. Modellen går ut på att det sätts ett riktpris på jobbet och om det överstigs delas kostnaden mellan staden och Siemens. Men HST och Siemens har inte hittat ett samförstånd om priset.
- Problemet med alliansmodellen var att det kostade för mycket, att slopa hela automatiseringen är ett bättre alternativ, säger Otso Kivekäs.
Kostnaderna för automatiseringen är nu 105 miljoner euro och projektet är fyra år försenat.
HST har letat efter tekniska lösningar som ska göra det möjligt att köra igång Västmetron också om automatiseringen inte förverkligas de närmaste åren.
I början av 2020-talet ersätts de nuvarande metrotågen med helt nya. Då går det att automatisera metron utan att behöva bygga om gamla metrovagnar.
Läs också:
Endast dåliga alternativ kvarstår kring automatmetron
Sauri om automatmetron: Vi gör det som är bäst för skattebetalarna