Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Rekordmånga blommor förgyllde ensamma åldringars jul

Från 2014
Uppdaterad 29.12.2014 19:03.
Camilla placerar en julstjärna i köksfönstret.
Bildtext Många äldre överraskades med en julstjärna i år.
Bild: YLE/Strömsö

I år donerades nästan fyratusen blommor under välgörenhetskampanjen Ole joulupukkina seniorille (var julgubbe åt en senior). Det är nästan tretusen fler än förra året.

Välgörenhetskampanjen går ut på att vem som helst kan gå till en blombutik, köpa en julblomma och skriva ett litet meddelande. Blomman levereras sedan till en äldre som bor ensam.

Kampanjen ordnades i huvudstadsregionen och Tammerfors för femte året i följd.

En empatisk våg

Joakim Horsma
Bildtext Joakim Horsma
Bild: Yle / Ted Urho

I år blev det 3880 blomdonationer. Förra året donerades tusen blommor.

Joakim Horsma som är en av arrangörerna och kontorschef vid företaget Home Instead Seniorihoiva är glad och överraskad över den empatin som råder just nu.

- Visst är jag överraskad över att det blev så många julblommor. Vi visste att det blir fler blommor än förra året. Det var många som lyfte upp vår kampanj och givetvis är vi glada att det gick så här bra, säger han.

Enligt blombutikerna är många av donatorerna unga.

- Det är förstås fint. Det är en empatisk våg som sköljer över oss just nu och som får oss att tänka på andra och speciellt på äldre. Det märktes redan på självständighetsdagen då den gamle krigsveteranen (Hannes Hynönen red. anm.) fick så mycket uppmärksamhet, säger Horsma.

Fantastisk feedback

De flesta åldringar som tog emot blommorna är mellan 75–85 år gamla, men även en 101 -åring fick ta emot en julblomma i år. Det var mest julstjärnor som donerades, men även azaleor var populära.

- Vi har fått helt fantastisk feedback. Både av personalen från hemvården och av seniorerna, säger Horsma.

Han har fått ta del av många fina historier.

- Det var en som kvinna som inte förstod att blomman var till henne. Hon ringde upp oss och vi förklarade att blomman inte hamnat till fel adress. Hon tackade oss i en till två minuter fastän jag försökte förklara för henne att vi bara är förmedlarna, säger Horsma som hoppas att den empatiska vågen håller i sig.

Blombudskampanjen höll på från 11.11. - 18.12.2014.

Läs också: Hemvården blev blombud