Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Kuba får nytt liv med gamla bilar

Från 2015
Uppdaterad 04.01.2015 14:30.
Yle Nyheter TV-nytt: Kubanerna sköter om sina gamla bilar - Spela upp på Arenan

De åldersstigna dollargrinen kan få ett nytt liv när USA och Kuba reparerar de diplomatiska förbindelserna. Till kubanernas stolthet och turisternas glädje.

När Kuba 1959 frigjorde sig från den amerikanska dominansen och korruptionen inom det kubanska näringslivet då blev alla de amerikanska bilarna kvar.

Man uppskattar att det fortsättningsvis finns 60 000 amerikanska vintage-bilar i landet.

Fordonen från fordom har från att ha varit en lite pinsam påminnelse om gamla tider nu blivit en stolt symbol för det oberoende Kuba.

Dessutom har kubanera räddat en amerikansk dyrgrip som har blivit en av Havannas populäraste turistattraktioner.

- De här bilarna representerar landets själ. När de används som taxi är det närmast turisterna som utnyttjar dem, säger italienaren Amadeo Allegretti som skjutsar turister i Havanna med sin Chevrolet från 1950. Han vet vad som gäller.

- Utlänningarna blir som galna över de här bilarna. Du anar inte!

Hemgjorda reservdelar

Men det amerikanska straffet kom direkt efter revolutionen och Fidel Castros makttillträde 1959.

USA började 1960 införa ett handelsembargo mot Kuba som inom två år blev heltäckande. Sedan dess har kubanerna kallat embargot för en blockad. Den har fram till idag isolerat landet från så gott som all handel med omvärlden.

Isoleringen har skapat stora problem för bl.a. livsmedelshushållningen men också för bilarvet.

Tusentals gamla DeSoto, Dodge, Ford, Chevrolet, Pontiac och Packard har räddats med hemgjorda reservdelar och mycket mekande.

Finns det ingen bromsvätska att smörja tätytor och packningar med?

En blanding av schampo och vegetabilisk olja går bra!

Restriktionerna för bilimporten lindrades ifjol men exportstoppet från USA:s sida gör att bilmekanikerna fortfarande måste kämpa för att rädda lyxbilar från gångna tider.

Det finns amerikanska bilentusiaster som Rick Shnitzler i Philadelphia som ren för tio år sedan föreslog en "dollargrinsdiplomati" som kunde föra samman amerikaner och kubaner som älskar de gamla vintage-bilarna.

Shnitzler har räknat ut att det finns en marknad för långt över 50 miljoner dollar för amerikanska reservdelar till de gamla bilarna på Kuba.

Hälften av dollargrinen är från 1950-talet medan en fjärdedel härstammar dels från 40-talet och dels är ännu äldre.

En kubansk nationalskatt

För de lyckliga kubaner som äger en av de här historiska dyrgriparna från Detroits storhetstid som bilarnas Mecca betyder det en välkommen extra inkomst.

En bilägare som har tillstånd att köra taxi kan tjäna upp till 30 dollar för en skjuts i Havanna.

Turisterna visar öppet sin förtjusning över de legendariska urbana ikonerna som många inte ens har sett i verkligheten.

Bilarna ses idag som en kubansk nationalskatt och de får inte föras ut från ön.

Ingen tänker längre på de amerikanska lyxbilarnas historia från Kubas kapitalistiska förflutna.

Idag är de lika värdefulla för Havanna och Santiago som gondolerna i Venedig och de röda dubbeldäckarna i London.

Diskussion om artikeln