Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Dagen då sagofigurerna tog över hemmet

Från 2015
Uppdaterad 08.01.2015 08:54.
Anneli (Lilja Lehto) och Onneli (Aava Merikanto).
Bildtext Huvudrollsinnehavarna Aava Merikanto och Lilja Lehto.

Det råder fullt kaos på Segersby gård i Lovisa. Människor överallt, tunga attiraljer på golven och stora strålkastare som lyser upp huset både invärtes och utvärtes. Tystnad råder… dags för tagning.

Alla som går omkring inne i huset har radiotelefoner på sig. Ur dessa kan man höra en röst ljuda.

Det är den nya filmen om sagofigurerna Onneli och Anneli som spelas in på Segersby gård i Pernå, Lovisa.

- Ännu har det inte varit några riktigt svåra scener, det svåraste var nog då vi var på Borgbacken. Vi var ganska trötta och det var långa scener, så det var lite svårt, berättar Aava Merikanto, eller Onneli som hon heter i filmen.

Merikanto får medhåll av Lilja Lehto, som spelar Anneli, det är de långa scenerna som är svårast.

Filminspelning pågår.
Bildtext Till och med rum där det inte filmas ska ha rätt belysning.

Så mycket kan avslöjas om handlingen i filmen att en stor del av berättelsen kretsar kring pyttesmå, ungefär 15 centimeter höga människor. Det för med sig att filmen innehåller en hel del specialeffekter och trickfilmning, vilket kan bli knepigt då man inte ser vem man spelar mot. Men det här oroar inte flickorna.

- Det kommer nog att bli bra, det gällar bara att leva sig in i situationerna, konstaterar filmens Onneli och Anneli.

Det perfekta köket

Nu är det dags för en ny tagning. Rösten i radiotelefonerna hörs igen.

”Ljus? Ljud? Kamera? Tystnad… TAGNING!”

Filminspelning pågår.
Bildtext I köket gör sig skådespelare och filmteam redo för nästa tagning.

Det blir blickstilla inne i huset, ingen vågar röra så mycket som en fena, inte ens så mycket att man skulle flytta tyngden från det ena benet till det andra. Det verkar som om det vore straffbart att ens andas.

Det är endast i köket det är liv. Två skådespelare, Kiti Kokkonen och Elina Knihtilä, får röra på sig. De får till och med tala, men de är ensamma om dessa privilegier. I övrigt är köket proppfullt med människor, ett filmteam som gör sitt bästa för att gömma sig för kamerans myndiga blick. Ingen annan än skådespelarna ska kunna ses i bild.

Det är främst köket på Segersby gård som får agera scenografi i filmen, det ska föreställa köket hemma hos Tingelstiina och Tangelstiina (rollerna spelas av Kokkonen och Knihtilä). För regissören Saara Cantell var det viktigt att miljön blev perfekt.

Regissör Saara Cantell.
Bildtext Regissör Saara Cantell.

- Då vi började leta efter inspelningsplatser, så blev vi riktigt lyckliga då vi hittade det här huset! Vi behövde ett stort kök med bra stämning och härliga färger, här hittade vi allt nästan färdigt, säger Cantell med ett stort leende.

För regissören är filmen ett roligt projekt, Cantell prisar allt från filmteam och stämning till inspelningsplatser och manuskript.

- Vi har roliga människor att jobba med, både framför och bakom kameran, och berättelsen är så härlig, full av magi, humor och spänning. Dessutom baserar sig Onneli och Anneli –filmerna på böcker som jag själv läste som barn, så på något sätt reser jag tillbaka till barndomen då jag får jobba med de här filmerna, säger Cantell med drömmar i blicken.

Privat hem förvandlat till kaos

En man strosar lugnt omkring inne i huset. Han hälsar på folk, och till skillnad från alla andra är hans stressnivå mycket låg. Han verkar vara intresserad av filmningarna, men något säger reportern att mannen inte hör till filmteamet. Det visar sig vara Kim Söderholm, som bor på Segersby gård.

Kim Söderholm.
Bildtext Kim Söderholm bor på Segersby gård.

- Det var nog inte så svårt att övertala mig och min fru att överlåta huset till ett filmteam för en dag. Vi har gjort det förr också, i somras var här en filminspelning som pågick i en vecka, berättar Söderholm.

Även om köket är den främsta skådeplatsen för kaoset, så har filmteamet invaderat hela huset och spritt ut sina saker lite här och var. Någonstans sitter en klippare med en dator och går igenom det färdiga filmmaterialet, i ett annat rum sitter en ljudtekniker och håller koll på ljudnivåerna, i ett tredje rum sitter någon och mumsar i sig en snabb lunch för att hinna med då nästa scen ska ställas i ordning. För husägaren är kaoset inget problem, snarare tvärtom.

Filminspelning pågår.
Bildtext Färdigt filmmaterial ska gås igenom snabbt, så filmteamet vet om något gått snett.

- Det är spännande att se hur en sådan här filmning går till och hur stort maskineri det behövs för att det ska rulla på. Jag blev förvånad över att det är så många olika yrkesmänniskor som deltar i det här, inte bara skådespelare utan ett stort team.

Vad är det då som motiverar en husägare att ge sitt hus till ett filmteams förfogande?

- Det här är ett sätt för oss att få huset dokumenterat. Vi har flyttat in här år 2008, men huset har funnits i släkten sedan 1860-talet. Dessutom tycker jag att det är viktigt att barnen och barnbarnen får se att det finns liv i huset, berättar Söderholm.

Onneli och Anneli kommer att återvända till Lovisa

Segersby under filminspelningen av Onneli ja Anneli.
Bildtext Strålkastare utomhus får det att se ut som dagsljus inne i byggnaden.

Dagen börjar gå mot kväll, men det betyder inte att man måste avbryta filmningarna. Utanför huset finns stora strålkastare, effekten av dessa är att inne i huset ser det fortfarande ut som om det vore dagtid. Det är så man måste göra, man måste luras lite, konstaterar linjeproducent Hanna Virolainen.

Filminspelning pågår.
Bildtext Till och med spisen ska ha exakt rätt belysning.

- Senare i vinter kommer vi att komma tillbaka till Lovisa och filma några scener utomhus. Vi kommer att behöva snö då, så vi hoppas att naturen ska ta hand om den biten. Om det inte lyckas så har vi några ess i rockärmen, vi har ett avtal med ishallen i Lovisa om att vi får snö därifrån om det behövs, berättar Virolainen om hur man kan trixa till det lite i filmbranschen.

Då man ser de stora långtradarna och de tiotals filmarbetarna på inspelningsplatsen, så kan man konstatera att Onneli och Anneli inte handlar om något litet projekt.

- Budgeten går lös på ungefär 1,9 miljoner euro, vilket kan jämföras med att en finsk film kostar i medeltal kring 1,6 miljoner. Så visst är det en stor produktion, konstaterar Virolainen.

Filmen Onnelin ja Annelin talvi (på svenska ungefär ”Onnelis och Annelis vinter”) har premiär i december 2015. Filmen baserar sig på en bok med samma namn, och det är den andra filmen om Onneli och Anneli.