Svar: Om Yles stora uppdrag
Rapporten Ylen Suuri Tehtävä (fritt översatt: Yles Stora Uppdrag) erbjuder ett perspektiv på den mediala brytningstiden. Det är värt att notera att det är frågan om en rapport betald av kommersiella medier och tidningar, och inte en objektiv granskning av situationen i de finländska medierna.
Yle finns till för att varenda finländare ska få information, nyheter, kultur och icke-kommersiella upplevelser på sitt eget språk. Eftersom alla betalar skatt, måste Yle kunna erbjuda varenda finländare innehåll som intresserar just hen via det medium som passar hen bäst. Därför har Yle en palett av olika innehåll på webben, radio och tv.
Flera undersökningar och den uppståndelse som uppstått då Yle avstått från vissa program visar att Yles innehåll är viktiga för finländarna.
Människor använder medier på nya sätt överallt i världen. Traditionella medieföretag har redan i två decennier letat efter en ny roll i den här situationen. Samtidigt drabbar recessionen i världsekonomin företagen. Detta har skett både i länder med en stark public serviceverksamhet, och i länder som saknar en sådan, som t.ex. USA.
Det är inte Yle som är orsaken till de kommersiella mediernas kris. Det är också värt att minnas att de kommersiella medierna – börsbolag - har varit en mycket lönsam affärsverksamhet för sina ägare och fortsättningsvis genererar vinst.
I Finland är Ilta-Sanomat och Iltalehti de överlägset största avgiftsfria webbmedierna. Yle erbjuder ett icke-kommersiellt alternativ också till dem.
Finländarna litar på Yle. I en allt osäkrare värld behövs Yle och dess innehåll mer än någonsin.
Reija Hyvärinen
kommunikationsdirektör
Yle
Det här svaret skickades som en kommentar till ledaren i Iltalehti 14.1.2015.