Han har åkt fyrans spåra sedan 1940-talet
Erkki Wuori åkte fyrans spårvagn för första gången på 1940-talet. –Det var så spännande att jag bara satt och tittade på chauffören, kommer han ihåg. I år firar linje 4 sitt 100-årsjubileum.
I bägge vagnarna fanns en konduktris. Jag kommer ihåg att det var lite obekvämt och att det luktade lite egendomligt. -Erkki Wuori har åkt spårvagn 4 sedan 1940-talet.
Fyrans ändhållplats hör till de vackraste i staden. Belägen invid Munksnäs strand kan man blicka ut över fjärden. På andra sidan vattnet möts blicken av både skyskrapor och vattentorn. Det är lätt att föreställa sig att en och annan helsingforsare har missat sin spårvagn då de försjunkit i den sköna omgivningen.
Erkki Wuori har bott i Munknäs och regelbundet åkt fyrans spårvagn sedan 1972. Hans första minne av linjen sträcker sig ända till 1940-talet.
- Min moster bodde här i Munksnäs på den tiden så vi brukade komma på besök hit från Tammerfors med min mamma, minns han.
Lukter och ljud
På den tiden åkte man ner för Munksnäsallén i en tudelad vagn. I den främre vagnen fanns motorn som också drog den andra vagnen.
- I bägge vagnarna fanns en konduktris. Jag kommer ihåg att det var lite obekvämt och att det luktade lite egendomligt, minns Erkki Wuori.
Som ung gosse fokuserade Wuori inte så mycket på helheten i spårvagnen. Det var de små detaljerna som satte sig på minnet.
- Jag följde noggrant med vad chauffören sysslade med. Och sedan läste jag alla de olika skyltarna i vagnen, bland annat den där det stod ”spotta ej på golvet”, skrattar Wuori.

Morgonöppet: Spårvagnsminnen från 1940-talet
Munsknässällskapet firar fyrans 100-årsjubileum genom att köra rutten Munksnäs-Skillnaden med en gammal spårvagn från 1950-talet på lördag 24.1 med start klockan 10.
Arkivet: 1957 välte fyrans spårvagn i hörnet av Stockholmsgatan och Mannerheimvägen.
