Heidi Finnilä: Matpriserna sjunker, jublar du?
S-gruppen går starkt ut i offentligheten med sänkta matpriser och lovar sänkningar på 37 procent. Det här uppmärksammas stort i alla medier. Samtidigt rasar Keskos aktiekurs på börsen.
Lidl är inte sen med att rapportera att man sänkt priserna redan. Kesko sänkte priser i november, men inte blev det rubriker för det.
Konsumentforskningscentralen påminner oss om att matbutikerna inte är välgörenhetsorganisationer som sänker priserna av sin godhet.
De stora matkedjorna försöker med alla tänkbara medel hålla kvar sina positioner på marknaden mitt i lågkonjunkturen.
Helsingin Sanomat har intervjuat S-gruppens tidigare direktör Jere Lahti som menar att Lidl är kedjan som startade priskriget i Finland, men konstaterar att det är S-gruppen som den här gången vann den mediala kampen om synligheten.
Lahti undrar varför Kesko inte gjorde större nummer av sina sänkningar.
Man kan också undra om det är så att medierna är mer benägna att göra stort nummer av S-gruppens prissänkningar, men håller lägre profil när andra matkedjor sänker sina priser. Jag vet inte om det är så, men om det är så, vore det intressant att veta varför.
Man kan också undra hur mycket de stora kedjorna har råd att sänka priserna, har de stora marginaler eller ska sänkningarna sparas på annat håll, ur till exempel bondens ficka? Lantbruksproducenternas MTK har redan rutit till.
Själv tycker jag att det är viktigt att höra konsumenternas resonemang. Rusar du i dag i väg till just S-gruppens matbutik för att fylla veckans matkorg, eller väljer du någon annan kedja? Var får man på riktigt den billigaste maten? Tror du att matrean kommer att synas i din plånbok, eller känner du dig misstänksam?