Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Allt fler äldre shoppar på nätet

Från 2015
chatt
Bildtext Det är fortfarande 30-40 åringarna som dominerar marknaden för nätuppköp.
Bild: Yle/Andy Ödman

Underhållning, kläder och skor, sport och friluftsliv är avdelningar som fortfarande lockar mest på nätet år 2014, visar statistik från kreditmarknadsbolaget Klarna.

Förra året köpte vi mest underhållningsprylar som till exempel böcker under vårvintern och julen. Underhållningskategorin stod för hela 40 procent av näthandeln år 2014.

Ungdomskläder och skor utgjorde 21 procent av näthandeln och förra året köpte vi mest kläder under sommaren.

Inför julen köpte vi mest elektronik och sporttillbehör. Sporttillbehören stod för 9 procent av näthandeln förra året och elektronik för 7 procent.

Sextio- och sjuttioåringarna shoppar också

I stort sett är det samma kategorier som är populära från år till år, uppger Casimir Ehrnrooth som är Finlands landschef för Klarna.

- Trenden motsvarar ganska mycket 2013, men det vi kan se är att även den äldre generationen har börjat söka sig mot nätet och näthandeln. Där ser vi en ökning, säger Ehrnrooth.

Även om andelen äldre i åldern 66 till 75 bara stod för 2 procent av den inhemska näthandeln år 2014, är de viktiga konsumenter på nätet.

Speciellt populärt bland den här ålderskategorin är till exempel textiler, hushållsartiklar och hälso- och vårdprodukter, men även elektronik och underhållningsprodukter köptes.

Ändå är det 30-40 åringarna som dominerar marknaden.

Service allt viktigare

Generellt har näthandeln vuxit år för år, uppger Ehrnrooth. Liksom i den fysiska handeln konkurrerar företagen inte längre med pris utan med service. Näthandeln följer alltså samma utveckling som den fysiska handeln.

- Det är servicen som gäller nu. Vem har den kortaste leveranstiden och vem är mest pålitlig? Det är sådant här som spelar in i dagsläget, säger Ehrnrooth.

Finland är ännu efter i näthandeln jämfört med Sverige.

- Svenskarna är nog flera år före Finland på den här punkten, säger Ehrnrooth.

Läs också:
Finländskt bonuskort för näthandel sprider sig över världen
Bristfällig prismärkning på nätet
"I framtiden säljer kunden tjänsten"