Hoppa till huvudinnehåll

Familj

Buu-klubben
Yle Watt

Bättre sömn med strikta rutiner

Från 2015
Uppdaterad 30.01.2015 16:06.
barn som sover
Bild: YLE/Rolf Granqvist

Oroliga nätter, trötta föräldrar och griniga ungar är bekant för många småbarnsfamiljer. Sömnproblem ska alltid tas på allvar och när man upplever att sömnen är ett problem ska man inte tveka att söka hjälp.

Hälsovårdare Anne-Maj Granskog har länge hjälpt småbarnsfamiljer med sömnproblem. Enligt Granskog finns det inga universella lösningar, utan man utgår alltid ifrån den enskilda familjen, men grundidén är att man börjar jobba med att få dygnsrytmen systematisk för att sedan få nattrytmen i skick.

- Vi utgår alltid ifrån dagrytmen och att den ska ge en god förutsättning för nattrytmen. Om föräldrarna orkar ta itu med dagen först, så orkar barnet somna på ett annat sätt till natten.

Somna på egen hand

Kärnan i metoden handlar om att barnet ska lära sig att slappna av och hantera situationer av uppvaknande och klara av att somna om på egen hand. Om barnet vaggas i famnen eller vagnen på dagen är det bra att rörelsen är stilla då barnet somnar för att undvika att barnet blir van med en konstant rörelse. Då är det också lättare för barnet att somna om då det vaknar även om vagnen, eller nattetid sängen, står stilla.

- Jag brukar rekommendera föräldrar att välja en lugn vecka, och under fyra-fem dagar göra på samma sätt för att skapa rutiner och trygghet för barnet.

Många barn vaknar flera gånger under natten. Granskog menar att vi kan lära barn att hantera situationer av uppvaknande genom att först lära dem att somna själva på dagen och därefter kvällen. Om barnet lär sig att en vuxen sitter bredvid vid insomningen är det vanligt att barnet känner sig otryggt då det vaknar och ingen är nära.

- Om familjen önskar familjebädd så brukar vi utgå ifrån det, men ibland är det så att samspelet mellan föräldrar och barn är mera störande och att det är bättre att barnet sover i egen säng.

Var lyhörd

Granskog rekommenderar alla nya föräldrar att i ett tidigt skede stödja sömnen.

- Vid tre-fyra veckor då barnet börjar vara lite mera vaket är det väldigt roligt att umgås. Då händer det kanske att man glömmer bort att barnet behöver sova mycket. Barn ger inte alltid heller signaler på att de är trötta. Då blir det lätt så, att de är för länge vakna och lite för trötta då de ska gå och sova. Då blir det svårare att somna och så hamnar man i en dålig cirkel.

Om man befinner sig i en situation där man upplever att orken tagit slut och tröttheten tagit över är det mycket viktigt att fråga efter hjälp. Om du känner att du är för trött och att ditt barn sover dåligt, fråga efter hjälp hos exempelvis rådgivning eller bland vänner. Viktigt är att man inte ställer för högra krav på sig själv eller upplever sig som en sämre förälder på grund av att man är utmattad.

Läs också: Så får vi barnen att sova gott

Hör mer om småbarn och sömnproblem i Familjeliv på lördag 31.1.2015 kl.9:03

Mer om ämnet på Yle Arenan